Hvordan gjøres kjønn i fysioterapi?
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse og funksjon
Prosjektperiode
August 2002 - Desember 2006
Prosjektsamandrag
Målsetting: Fysioterapi skapes av bruker/pasient og fysioterapeut sammen –under rammebetingelser som varierer med kjønn og makt – både på et individuelt og et strukturelt nivå. Målet med dette prosjektet er å vinne innsikt i hvordan fysioterapi eller behandling/rehabilitering blir til innenfor et sosialt og kulturelt rom. Brukernes/pasienters erfaringer er grunnlaget for kunnskapsutviklingen i prosjektet – både metodisk og som tilbakeføring til den praktiske og teoretiske kunnskapssituasjonen i fysioterapi i dag. Ny kunnskap kan brukes til å oppspore og problematisere skjulte premisser mht prioritering av pasienter, valg av tiltak, igangsetting og avslutting av behandling, samt formulere nye hypoteser og spørsmål. Forskningsspørsmål: 1. Hvordan erfarer og forholder pasient/bruker seg til de sosiale og kulturelle krav til kroppslig og sosial framstilling av seg selv i møte med fysioterapeuten? 2. Hvordan erfarer og forholder pasient/bruker seg til de sosiale og kulturelle forventinger til fysioterapeutens kroppslige og sosiale framstilling av seg selv? 3. Hvordan vil de gjensidige sosiokulturelle krav og forventninger påvirke det fysioterapifaglige og mellommenneskelige innholdet i relasjonen? 4. Hvordan gjøres og erfares det konkrete kroppslige samspillet? 5. Kan kunnskap fra brukernes erfaringer peke på noen mønstre angående nødvendige betingelser for å konstituere og vedlikeholde gode terapeutiske relasjoner? Metode og deltakere: Forskningsspørsmålene skal belyses ved hjelp av materiale fra gruppeintervjuer. Gruppeintervjuet baserer seg på det sosiale samspillet, muligheten til å skape flere assosiasjoner og skape ny kunnskap i forhold til et gitt tema (Babour & Kitzinger 1999, Taksdal 2001, Sudmann 2002). Deltakerne vil bli rekruttert fra 4 typiske hovedkategorier av fysioterapitjenester eller virksomhetsfelt. Alle skal være over 18 år, kunne samtykke til deltakelse på egne vegne, og snakke norsk. Kategoriene er satt sammenfor å famne spennet mellom syk/frisk, offentlig/privat virksomhet, aktiv (avstand, instruksjon)/passiv (nærhet, kroppslig samhan