Elevaktiv læring - dramafagets pedagogiske potensial i møte med undervisningens fagdidaktiske utfordringer
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for kunstfag
Prosjektperiode
September 2002 - Desember 2004
Prosjektsamandrag
Prosjektet har som hovedmål å studere de didaktiske utfordringene læreren møter, elevenes læringsmiljø og læringsresultat når drama og elevaktiv læring brukes i undervisningen. Prosjektets utgangspunkt er elevaktiv læring i vanlig klasseromsundervisning. Det er lenge siden Dewey introduserte begrepet "learning by doing", men ennå domineres det norske klasserom av elevenes stillesittende individuelle lese- og skrivearbeid og fellessamtalen. Teorigrunnlaget vil være kjerneområdene for didaktisk arbeid og drama som elevaktiv læring. Prosjektet vil søke å gi svar på hva som skjer med læringsmiljøet og læringsresultatet når drama og elevaktiv læring brukes i undervisningen og forsøke å beskrive den didaktiske kompetanse som trengs for å lykkes med drama i undervisningen.Data for å besvare forskningsspørsmålene vil hentes fra: a) NFR "Evaluering av drama i L97", spørreundersøkelsen og klasseromsforskningenb) b) Spørreundersøkelse blant lærerstudenter ved de to utvalgte høgskolene, første gang våren 2003 (andre studieåret) og andre gang våren 2004 (tredje studieåret). c) Et utvalg interesserte lærere/klasser fra Rogaland fylke (prosjektklasser) som må forplikte seg til å prøve ut og evaluere drama og praktiske øvelser/verdiøvinger i lys av prosjektets hovedmål. Metodehefte og veiledningsopplegg vil bli utviklet og gjennomført. d) Et utvalg av noen få skoler/klasser – forskningsklasser (minimum 2 klasser på hvert av hovedtrinnene i grunnskolen og 2 videregående skoler) for grundigere oppfølging gjennom klasseromsforskning. Prosjektresultatet bør være av interesse for lærere, foreldre og ikke minst våre skolemyndigheter og lærerutdanningsinstitusjoner.