Vurdering av faglig innhold i nettbaserte fjernundervisningskurs i engelsk for lærere basert på Kompetanseplan K2000
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Prosjektperiode
August 2004 - Oktober 2005
Prosjektsamandrag
Prosjektets fokus og mål har vært et komparativt studium av nettbaserte etter- og videreutdanningskurs i engelsk for lærere basert på Kompetanseplanen K2000 sammenlignet med tradisjonelle on campus kurs i engelsk for lærere. Målet har primært vært å se på ulikheter, styrker og svakheter ved begge typer kurs; hvorvidt de nettbaserte kursene, rettet mot ferdigutdannede lærere i jobb, har et annet innhold og et annen faglig struktur enn tradisjonelle kurs, som i utgangspunktet er designet etter modell fra universitetenes grunnfag. Ved å studere fagplaner fra begge kurstyper og intervjue fagpersonale som har erfaring med begge de aktuelle kurskategoriene, har jeg søkt svar på hvorvidt, og eventuelt på hvilke måter, de "skolebaserte" nettkursene faktisk har initiert ny tenkning når det gjelder faginnhold og struktur i engelskkursene innenfor lærerutdanningen, og studiet har også prøvd å analysere nye muligheter og begrensninger ved nettbaserte fjernundervisningskurs i fremmedspråk. Sekundært har studiet også tatt sikte på å finne ut om de nye kursene kan kreere et fundament for utvikling av lærerrettede masterkurs i engelsk innenfor høgskolesystemet, med større vekt på det didaktiske enn det som har vært vanlig i masterprogrammer i engelsk.