Er jeg blitt voksen når jeg er tusen millioner år? Om stimulering av barns matematiske språk i barnehagen.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Prosjektperiode
August 2005 - Desember 2006
Prosjektsamandrag
"Barn er tidlig opptatt av tall og telling, de utforsker rom og form, de argumenterer og er på jakt etter sammenhenger. Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barn sin matematiske kompetanse." (Rammeplanen) Matematikk inngår som en naturlig del av barns hverdag, men det kan være vanskelig å få øye på barns matematikk. Det er utfordrende å legge til rette for tidlig og god språkstimulering i matematikk samtidig som vi oppmuntrer barns egen utforsking av språket. Gjennom eksempler hentet fra besøk hos Lysekloster barnetun, erfaringer fra studenter og praksisbesøk i barnehager, prøver jeg å reflektere omkring hvordan noen barn utforsker og tilegner seg det matematiske språket.