Digital kompetanse gjennom fleksibel læring: Informasjonssøk og kildebruk ved oppgaveskriving
Prosjekteigar
Norges Handelshøyskole
Prosjektperiode
Januar 2005 - Desember 2006
Prosjektsamandrag
Prosjektet har som mål å bygge opp studentenes digitale kompetanse. Prosjektmålet skal oppnås ved å utvikle et nettbasert og interaktivt redskapskurs som omhandler informasjonssøk og kildebruk ved oppgaveskriving. Primær målgruppe skal være fjernstudenter på høyere grad. Denne voksende studentgruppen har vanskeligere tilgang til bibliotekressurser og tjenester. Det er derfor nødvendig å legge til rette for et nettbasert kurstilbud der studenter kan utvikle digital kompetanse uavhengig av tid og sted. Sekundær målgruppe for dette kurset er høyeregradsstudenter på studiestedet. Kurset i informasjonssøk og kildebruk skal være modulbasert. Innholdet og de interaktive oppgavene i hver modul skal omhandle ulike aspekter ved digital kompetanse. Opplegget skal utformes ved hjelp av lyd og bilder. Oppgavene skal lenkes til kommenterte løsningsforslag. Kurset skal integreres i et eksisterende emne på MA i helsefag ved UiB, Helsefremjande og primærførebyggjande arbeid, innføring i sentrale omgrep og tilnærmingar (HEFR330). Dette skal fungere som pilotstudium. Studiet har både fjernstudenter og studenter på campus, og vektlegger problembasert læring. Kurset skal ledes av en faglærer og en bibliotekveileder i samarbeid. Diskusjoner, innleveringer og tilbakemeldinger mellom studenter og kursholderne skal foregå i ClassFronter. Kursholderne skal i tillegg benytte seg av studentportalen for å formidle praktiske organisatoriske opplysninger om kurset. Videre skal kurset utprøves ved Høgskolen i Bergen (HIB), Avd. for helse- og sosialfag (AHS). Utprøvingen skal knyttes til en videreutdanning. Ved HIB brukes studiestøttesystemet ?It?s learning?.