Læringssamtalen i matematikkfagets praksis. Praksisnære læringsfelleskap

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking

Prosjektperiode

August 2006 - Juli 2009

Prosjektsamandrag

I dette prosjektet studerer vi elevers matematikklæring og studenters profesjonsutvikling i lys av læringsrommets kommunikative praksis. Prosjektet utvikles som aksjonslæring/aksjonsforskning i samarbeid mellom studenter, øvingslærere og didaktikere (Skovsmose & Borba 2000) . Skolene som vi samarbeider med søker å realisere praksisnær undervisning . Erfaringer fra yrkesliv og lokalmiljø skal knyttes til læring i matematikk. Det innebærer veksling mellom klasseromsundervisning og undervisning i bedriften. Vi beskriver at elevene beveger seg i ei læringsløype mellom ulike læringsrom. Lærerstudenter deltar i å planlegge, følge opp og evaluere elevenes læring. Målet er, gjennom forskningsbasert tilnærming å heve kvaliteten på matematikkundervisning i skole og praksisopplæring i lærerutdanning. Forskningen skal, i kontekst av praksisnær undervisning, gi ny innsikt i sammenhenger mellom kommunikasjon og læring (Alrø & Skovsmose 2000). Dette innebærer at vi retter oss inn mot flere nivå. 1. Kompetanseutvikling i skole og lærerutdanning 2. Lærerutdanningens praksis. 2. Primære hensikt å utvikle ny kunnskap om elevers matematikklæring.