Læringssamtalen i matematikkfagets praksis

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking

Prosjektperiode

August 2007 - Juli 2011

Prosjektsamandrag

Prosjektet skal legge til rette for og studereelevers matematikklæring og studenters profesjonsutvikling i lys av læringsrommets kommunikative praksis. Prosjektet skal utvikles som et utviklingsorientert forskningsprosjekt der samarbeid mellom lærerstudenter, øvingslærere og didaktikere er sentralt. praksisskoler brukes som forskningsfelt. Studiens mål er å vinne ny og bedre innsikt i sammenhenger mellom kvaliteter ved samtale, læringssituasjoner og læringsutbytte. Forskningen skal gi slik kunnskap rettet inn mot de tre nivåene:1. Kompetanseutviklingen som skjer i læringsfellesskapet som etableres mellom studenter, lærere og didaktikere.2. Studenters læring i studiets praksisopplæring, deres profesjonalisering som matematikklærere.3. Grunnskoleelevers matematikklæring