Helsefremmende kompetanse hos pasienter som deltar i hjerterehabilitering
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for velferd og deltaking
Prosjektperiode
Januar 2010 - Desember 2014
Prosjektsamandrag
Bakgrunn: Helsefremmende kompetanse er en betydningsfull faktor i forhold til rehabilitering av personer med hjertesykdom. Det finnes imidlertid ikke velutprøvde spørreskjema for norske forhold som egner seg til å fange opp dimensjoner ved helsefremmende kompetanse. Hensikt: Hovedhensikten med denne studien er derfor å teste psykometriske egenskaper ved to skjemaer som nylig er oversatt til norsk etter godkjente prosedyrer: Health Education Impact Questionnaire (HeiQ) og Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF). Det fokuseres på skjemaenes innholdsvaliditet, begrepsvaliditet, reliabilitet, sensitivitet og responsitivitet. I tillegg vil studien også evaluere om deltakelse på hjerteskole har betydning for pasientene på parametre som mestring, helse (fysisk og psykisk) og livskvalitet. Design: Dette er en oppfølgingsstudie av pasienter med akutt koronar hjertesykdom som får tilbud om poliklinisk hjerterehabilitering (5 uker) ved Sykehuset I Vestfold, Tønsberg. Pasientene rekrutteres til studien på det tidspunktet de har takket ja til tilbud om hjerterehabilitering, ved inntak. Det vil bli foretatt 4 kartlegginger over en tidsperiode på 1 år og 5 uker Utvalget vil bestå av ca 120 pasienter (opp til 70 år, 15-20 % kvinner) som fortløpende har takket ja til å delta på hjerterehabilitering ved sykehuset Tønsberg.