Kan fjern bli nær?
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Mars 1996 - Februar 1999
Prosjektsamandrag
Det studietilbudet som beskrives her er et videreutdanningstilbud innen profesjonsutdanning (10 vekttall kurs for lærere / førskolelærere i "5-10 års pedagogikk") Kurstilbudet som har vært et samarbeidsprosjekt mellom fire høgskoler på Vestlandet og ble organisert som et fjernundervisning med bruk av ulik teknologi bl.a. satellittsendinger til studiesentre og studentgrupper. I denne evalueringsrapporten fra forsøket beskrives selve utviklingen av kurstilbudet og de valg av innhold, organisering og vurderingsformer som ble foretatt. I arbeidet har vi etterstrebet å ta en pedagogiske innfallsvinkler, i forhold til organisering, arbeidsmåter og kommunikasjonsformer / teknologi. Ved å velge å forholde seg til flest mulige sider ved utvikling av et fjernundervisningskurs, vil muligheter for å gå i dybden på noen område , reduseres. Likevel tror vi som har undervist og hatt den faglige ledelsen av studietilbudet at ved å fastholde helhetsperspektivet og peke på noen spesielle problemstillinger som oppsto underveis i arbeidet med studiet, vil rapporten kunne være til hjelp for andre som ønsker å utvikle liknende tilbud på høgskole- og universitetsnivå. I denne evalueringsrapporten fra forsøket vil vi først redegjøre for vårt teoretiske ståsted i forhold til læring og bruk av fjernundervisning. Deretter vil vi gå inn på hvordan vi fra starten søkte etter måter å evaluere kvalitative aspekter av undervisningen med fokus på studentens læring i grupper og i tilknytning til praksis Vi ser dette arbeidet som en begynnende drøfting av hvordan en ved hjelp av et pedagogisk- didaktisk begrepsapparat, kan nærme seg evaluering av ulike aspekter ved fjernundervisning utover de rent tekniske og organisatoriske innfallsvinklene.