Flerstemmig monolog ved masterstudiene i drama og musikk
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Anvendt forskning
Prosjektperiode
Oktober 2013 - Desember 2015
Prosjektsamandrag
Forskningsprosjektet er knyttet til tre utvalgte eksempler fra et studieemne ved mastergradene i drama og i musikk fra perioden 2007-2012. Et grunnleggende perspektiv for forskningen er å undersøke hvordan teori og kunstnerisk utforskning trer frem i det flerfaglige kunstneriske fellesprosjektet og på hvilke måter studentes prosjekter bidrar til danning. En undersøker og analyserer studentgruppers kunstnerisk forskningsprosess og sceniske sluttpresentasjon. Studentprosjektene tar utgangspunkt i henholdsvis Virginia Woolfs forfatterskap og skrivestil (produsert i 2010), Pierre Bourdieus teorier (produsert i 2012) og Kurt Schwitters sammensatte kunstneriske virksomhet og manifester (2008). Teoretisk fundament knyttes til de valgte prosjektene samt estetisk teori og anvender (ny)retorisk teori i analysen. Ananalysen ser på sammenhengen mellom teori og kunstnerisk uttrykk i studentarproduksjonene. Det skrives en fagfellebedømt artikkel for hvert av de utvalgte masterprosjektene.
Fremdrift i artikkelproduksjonene er følgende: del 1 (Woolf) ferdigstilles i 2012 og skrives på engelsk og del 2 (Bourdieu) ferdigstilles i 2013 og skrives på norsk. Del 3 (Schwitters) ferdigstilles i 2015. Del 3 skrives på engelsk i samarbeid mellom masterprosjektets ledere Jostein Stalheim og Kari Mjaaland Heggstad.
Metode
Retorisk analyse.