Kritisk vurdering av helsepåstander: en utforskende studie av naturfaget på ungdomstrinnet

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Ph.d.-prosjekt

Prosjektperiode

September 2012 - August 2015

Prosjektsamandrag

Formålet med prosjektet er å få kunnskap om ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk og vitenskapelig vurdering av helsepåstander, og hvordan naturfaglærere bidrar til at elevene tilegner seg slik kompetanse. Prosjektet består tre delprosjekter: En kvalitativ intervjustudie av naturfaglærere på ungdomstrinnet, en tverrsnittsundersøkelse basert på data fra den nasjonale naturfagkartleggingen 2013 av elever og naturfaglærere på 10. klassetrinn, og en systematisk litteraturoversikt av effekt av skolebeaserte undervisningsintervensjoner for å fremme ungdommers kompetanse i kritisk vurdering av helsepåstander. Tverrsnittsundersøkelsen administreres av Utdanningsdirektoratet, Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo er ansvarlig for utforming og rekruttering.