Literature Circles in the EFL Classroom
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Prosjekttype
Anvendt forskning
Prosjektperiode
Januar 2014 - Juli 2020
Prosjektsamandrag
Mål: Finne ut av elevers lesning og analytiske tilnærming av litterære tekster gjennom metoden litteratursirkler. Klasseromsprosjektet involverer elever og lærere i ungdomsskolen, samt undersøkelse av styringsdokumenter skolen tar i bruk.
Prosjektet tar i bruk metoden Literature circles som er en samtaleform om tekster. Tekstene kan være både litterære og sakprosatekster, men i dette prosjektet vil man søke å finne ut hvordan elever samtaler om litterære tekster i ungdomsskolen. I LK06, og særlig gjennom eksamen etter 10. klasse de siste årene, legges større vekt på at elever tar i bruk og analyserer litterære virkemidler.
I vårsemesteret 2013 ble det gjort et pilotarbeid i en ungdomsskole ved å bruke litteratursirkelmetoden. Dette arbeidet danner grunnlag for videre forskning gjennom bruken av denne metoden. Videre er to artikler publisert. Den ene er et bokkapittel, «Graphic
novels in EFL learning» publisert i Birketveit & Williams (red.) Literature for the English classroom, mens den andre artikkelen er en artikkel publisert i Language Learning Journal «Using authentic picturebooks and illustrated books to improve L2 writing among 11-year olds».