Arbeids- og kompetanseområde
Jeg underviser og forsker på de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og digital kompetanse. Jeg underviser og forsker på Barne- og ungdomslitteratur, som inkluderer bildebøker og grafiske romaner, og er særlig opptatt av barnelitteratur og økokritikk. Jeg arbeider også med videreutdanning av lærere innenfor Kompetanse for kvalitet, KFK.
Stikkord for undervisning og forskning: Engelskdidaktikk, Lesing og skriving i engelskfaget, Litteraturundervisning, Økokritikk, interculturell kompetanse, Verdier
ORCiD: 0000-0002-1921-5162
Arbeidspakkeleder i det NFR-finansierte forskningsprosjektet Negotiang Values in Norwegian Teacher Education (NeVa), 2025-2028.
Underviser i
- Master in children and young adult literature
- Master in education
- Master i engelsk didaktikk
- GLU 5-10
- KFK 5-10
- KFK 1-7
- PhD, Økokritikk og didaktiske praksisar (PHD912)
- English didactics
- Culture studies
- English literature
- Professional development, In-service courses, Kompetanse for kvalitet (KFK)
Forskar på
- From Reading Thrill to Writing Skill
- Nature in Children's Literature (NaChiLit)
- Literature circles in the classroom
- Children's literature
- Graphic novels
- Mobile Learning: Mobilising and Transforming Teacher Teacher Education Technology, Erasmus+ funded project. Website: http://mttep.eu
Forskargrupper
- Forskargruppe i lese- og skrivedidaktikk, Forskningsgruppeleder
- From Reading Thrill to Writing Skill
- Nature in Children's Literature (NaChiLit)
- Researching English Teacher Education, Language and Literature (RETELL)
- Language Education and Teacher Training (LETT) at UiB
- Bergen / York Reading Research Group (BYRRG)
- Mobilising and Transforming Teacher Education Pedagogies
Publikasjonar
-
Ecodialogues about picturebooks
-
Introduksjon til økokritiske dialoger
-
Økokritiske dialoger: Innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningen
-
Ecocritical dialogues in teacher education.
-
Graphic novels in the English classroom
Laster...