Fra å være ledet til å bli leder

Del 1; Deltidsstudenters praksisfortellinger om utdanningsvalg Del 2; Deltidsstudentenes praksisfortellinger om utvikling av faglig skjønn og dømmekraft i det pedagogiske arbeidet.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Januar 2015 - Desember 2020

Prosjektsamandrag

Fra å være ledet til å bli leder

Dette prosjektet har som mål å frambringe ny kunnskap om deltidsstudenter i barnehagelærerutdanningens bakgrunner for å bli barnehagelærere.  Prosjektet tar i særlig grad sikte på å få innsikter i deres valg i å gå fra assistentrollen i barnehagen til å ville bli barnehagelærere.  Dette innbefatter analyser av deltidsstudentenes erfaringer, beskrivelser og vendepunktfortellinger, altså deres narrative tilnærminger til utdanningsvalget. Prosjektet er forankret i kvalitativ metode, profesjons- og ledelsesteorier, meningsskaping og ulike pedagogiske teorier.

Del 1: Deltidsstudenters praksisfortellinger om utdanningsvalg

Prosjektet tar i særlig grad sikte på å få innsikter i deltidsstudenters valg i å gå fra assistentrollen i barnehagen til å ville bli barnehagelærere.  Prosjektet er forankret i narrativ metode.

Hvilke fortellinger fortelles når deltidsstudentene i barnehagelærerutdanningen går fra assistentrollen til barnehagelærerrollen?

Del 2: Deltidsstudentenes praksisfortellinger om utvikling av faglig skjønn og dømmekraft i det pedagogiske arbeidet

Denne delen av prosjektet har som mål å få innsikter i deltidsstudentenes erfaringer med praksisfeltet og utvikling av profesjonell barnehagekompetanse/handlingskompetanse i det pedagogiske arbeidet med barna.​

Hvilke fortellinger fortelles når deltidsstudentene i 2. studieårs praksis erfarer at de bruker faglig skjønn og dømmekraft i det pedagogiske arbeidet i barnehagen

 

Metode

Kvalitativ metode