Fra å være ledet til å bli leder
Del 1; Deltidsstudenters praksisfortellinger om utdanningsvalg Del 2; Deltidsstudentenes praksisfortellinger om utvikling av faglig skjønn og dømmekraft i det pedagogiske arbeidet.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Januar 2015 - Desember 2020
Prosjektsamandrag
Fra å være ledet til å bli leder
Dette prosjektet har som mål å frambringe ny kunnskap om deltidsstudenter i barnehagelærerutdanningens bakgrunner for å bli barnehagelærere. Prosjektet tar i særlig grad sikte på å få innsikter i deres valg i å gå fra assistentrollen i barnehagen til å ville bli barnehagelærere. Dette innbefatter analyser av deltidsstudentenes erfaringer, beskrivelser og vendepunktfortellinger, altså deres narrative tilnærminger til utdanningsvalget. Prosjektet er forankret i kvalitativ metode, profesjons- og ledelsesteorier, meningsskaping og ulike pedagogiske teorier.
Del 1: Deltidsstudenters praksisfortellinger om utdanningsvalg
Prosjektet tar i særlig grad sikte på å få innsikter i deltidsstudenters valg i å gå fra assistentrollen i barnehagen til å ville bli barnehagelærere. Prosjektet er forankret i narrativ metode.
Hvilke fortellinger fortelles når deltidsstudentene i barnehagelærerutdanningen går fra assistentrollen til barnehagelærerrollen?
Del 2: Deltidsstudentenes praksisfortellinger om utvikling av faglig skjønn og dømmekraft i det pedagogiske arbeidet
Denne delen av prosjektet har som mål å få innsikter i deltidsstudentenes erfaringer med praksisfeltet og utvikling av profesjonell barnehagekompetanse/handlingskompetanse i det pedagogiske arbeidet med barna.
Hvilke fortellinger fortelles når deltidsstudentene i 2. studieårs praksis erfarer at de bruker faglig skjønn og dømmekraft i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
Metode
Kvalitativ metode