Den levde kroppen erobrer place: danning i naturen i et fortolkende perspektiv

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Mars 2014 - Juni 2018

Prosjektsamandrag

Målet med prosjektet er å sette søkelyset på muligheten av danning gjennom bevegelse i naturen. Vi analyserer opplevelser og erfaringer i naturen ved å bruke sosiologiske, samfunnsgeografiske og fenomenologiske begreper. Den levde kroppen (Merleau-Ponty 1945/2005), rom (space - Tuan 1977), sted (place - Tuan 1977) så vel som sense of place (Cross 2001, Malpas 1999) er signifikant i vår utforsking av danning (cultural formation – Ødegaard, Koreponova 2013) gjennom bevegelse i naturen.    

Vi påstår at danning (definert som cultural formation) i naturen er mulig. I utelivkonteksten handler den om å gjøre den ukjente naturen (space) til det trygge, kjente og forståtte stedet (place). I en slik prosess er kroppen og bevegelse sentralt. Vi analyserer autoetnografiske notater og har dem som utgangspunkt for å synliggjøre kroppslige erfaringers betydning for å erobre og føle seg hjemme i naturen. Våre konklusjoner gjelder både barnehagepraksis og forskning på barnehager som danningsarenaer.

Metode

Autoetnogratisk tilnærming.