Portretter av pedagogikkundervisningens praksis i BLU: Vurderingsformer for profesjonsutvikling
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Internt prosjekt
Prosjektperiode
August 2015 - Juli 2018
Prosjektsamandrag
Delprosjektet er del av utviklingsprosjektet Portretter av pedagogikkundervisningens praksis i BLU. Bakgrunn for prosjektet er implementering av nye barnehagelærerutdanningen, hvor det fremheves at pedagogikk «[…] har et særlig ansvar for progresjon og profesjonsinnretning av utdanningen» (FOR-04-2012a: § 3). Det gjør det relevant å reflektere over om etablert praksis ivaretar intensjonen om pedagogikkfagets ansvar. Delprosjektets hensikt er å undersøke hvordan involverte grupper oppfatter etablerte vurderingsformer i BLU, samt bidra til å utvikle økt forståelse for vurderingsformer som fremmer BLU-studenters profesjonsutvikling.
Hovedmål:
-
Utvikle økt forståelse for vurderingsformer som fremmer BLU-studenters profesjonsutvikling.
Problemstillinger:
-
Hvordan oppfatter studenter, pedagogikklærere og praksislærere etablerte vurderingsformer i den nye barnehagelærerutdanningen?
-
Hvilken betydning opplever de ulike aktørgruppene den etablerte vurderingspraksis vil ha for studenters profesjonsutvikling?
Arbeidet i prosjektet i 2015 - RAPPORT
Høsten 2015 ble det sendt informasjon og samtykkeskjema til informantene, samt tre intervjuguider til henholdsvis pedagogikklærere, barnehagelærerstudenter og praksislærere. Prosjektet ble godkjent av NSD. Fokusgruppen og individulle intervju ble gjennomført gjennomført i januar og februar 2016. Prosjektet som helhet holdt opprinnelig fremdriftsplan til tross for rekrutteringsvansker.
Arbeid i prosjektet 2016 - RAPPORT
Alle intervju ble gjennomført våren 2016. Transkribering og analyser ble utført vår/sommer 2016. Analysen ble fullført og arbeidet med en forskningsartikkel påbegynt. Første utkast av forskningsartikkelen ble ferdig i januar 2017, og arbeidet med å få den publisert er i gang. Tittel: Development of Formative Assessment and Evaluation in the New Model for Kindergarten Teacher Education in Norway. Tidsskrift: Universal Journal of Educational Research. Abstract er akseptert på NERA 2017 konferansen 23.-25. mars 2017. Prosjektet holder opprinnelig fremdriftsplan.
Arbeid i prosjektet 2017 - RAPPORT
Arbeidet med forskningsartikkelen ble gjennomført og ferdigstilt i løpet av våren 2017. Prosjektpresentasjonen på NERA 2017 konferansen 23.-25. mars måtte avlyses pga sykdom. Artikkelen “Development of Formative Assessment and Evaluation in the New Model for Kindergarten Teacher Education in Norway” ble publisert I Universal Journal of Educational Research 2017 Volum 5.(7) s. 1201-1214. Hovedresultatene er i tillegg analysert med en alternative analysemodell, og det er skrevet en egen forskningsartikkel på bakgrunn av dette. Prosjektet og resultater ble formidlet til fagansatte tilknyttet barnehagelærerutdanningen ved HVL-Bergen på utdanningsmøte 8. august 2017. Det arbeides for tiden med å organisere en felles publisering av forskningsgruppens samlede artikler. I den forbindelse kan det bli aktuelt å oversette en av forskningsartiklene til norsk. Arbeidet fortsetter og sluttføres våren 2018.
Metode
Prosjektet har kvalitativ forskningsdesign. Forskningsmetodene vil befinne seg i skjæringspunktet mellom etnografiske/kulturstudier og aksjonsforskning. Datainnsamling vil skje via tre kvalitative gruppeintervju og et individuelt dybdeintervju. Ved behov vil det bli gjennomført flere dybdeintervju for å gå nærmere inn på det som fremkom i gruppeintervjuene. Analysen vil bli utført i samsvar med prinsipper i grounded-theory.