Litteraturdidaktikk

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Anvendt forskning

Prosjektperiode

Januar 2016 - Desember 2016

Prosjektsamandrag

Dette er et bokprosjekt som har fått støtte fra Norsk faglitterære forfatter og oversetterforening (Nffo). Det er også skrevet kontrakt med Cappelen Damm Akademisk forlag.

Målet for prosjektet er å skrive en litteraturdidaktikk-bok for studenter på GLU 5-10 (og litteraturlærere i høyere utdanning).

Boken ønsker å ta opp de didaktiske grunnspørsmålene knyttet til undervisning i litteratur. Grunnskolelærerutdanningene skal bli femårige masterutdanninger, og kravene til utdanningene om forskningsbasering skjerpes. Litteraturdidaktikkens forhold til disiplinfaget og vitenksapliggjøringen av didaktikken må derfor tenkes på nytt. 

Boken er tenkt delt i tre hovedkapitler med underkapitler og oppsummering

1. Perspektiver på litteraturarbeid i skolen

a. Åpningseksempel

b. Faglige grunnspørsmål

c. Didaktiske grunnspørsmål

2. Litteraturarbeid: Eksempelanalyser

a. Om faglig arbeid med litteratur

b. "Åpning" av tekster

c. Analyser av enkelttekster

d. Helhetlig  faglig analyse 

3. Å være litteraturlærer.

a. Rammer for arbeidet

b. Arbeidsmåter

c. Modellering

4. Oppsummering