Kunnskapsbasert praksis i eksterne praksisstudier for bachelorstudenter i ergoterapi i Bergen og Oslo
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektperiode
Mai 2015 - November 2017
Prosjektsamandrag
Bakgrunn: Kunnskapsbasert praksis i eksterne praksisstudier for ergoterapeutstudenter ved Høgskulen på Vestlandet og Høgskolen i Oslo.
Helse- og sosialfagarbeidere er forventet å arbeide kunnskapsbasert i sitt kliniske arbeid. Det er derfor vesentlig at kunnskapsbasert praksis (KBP) integreres gjennom hele studieforløpet, også praksisstudiene (1). KBP læringsverktøy er et elektronisk skjema hvor en følger alle trinnene i KBP (2). Hvordan erfarer og opplever ergoterapeutstudenter sine kunnskaper og ferdigheter i KBP etter opplæring og bruk av KBP læringsverktøy i praksisstudiene?
Hensikten med prosjektet/studien er å beskrive og drøfte ergoterapeutstudenters kunnskap, ferdighet og holdning til kunnskapsbasert praksis i praksisstudier ved studiestedene i Bergen og Oslo.
Metode
Studien anvender kvantitativ spørreskjema. Tre kull med ergoterapeutstudenter fra Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen og Høgskolen i Oslo er utvalget og respondenter. Etter gjennomført praksisstudie i 2.klasse, besvarte studentene frivillig spørreskjema om implementerings- og holdningsskala til KBP. I kull 2 var det i tillegg frivillig å fylle ut KBP læringsverktøy, mens i kull 3 var dette obligatorisk å fylle ut. Førsteforfatter og medforfattere vil analysene og gjennomføre statistiske analyser av holdnings- og implementeringsskjema. I tillegg vil det gjøres analyser av ferdighetene studentene viser i KBP læringsverktøy. I tillegg vil vi ha kvalitativt fokusgruppeintervju med veiledere i praksis, for å utforske hva de erfarer og vurderer som avgjørende for at de skal bli gode rollemodeller i KBP for studentene?