Vannbasert friluftsliv i en skolekontekst - trygg ferdsel i, ved og på vann

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Faglig utviklingsarbeid

Pedagogisk utviklingsarbeid

Prosjektperiode

Januar 2016 - Januar 2019

Prosjektsamandrag

Prosjektet sitt forskningsmål er å undersøke «Situasjonsbestemt læring og ledelse i livredning utendørs». Studentene sine opplevelser og erfaringer med et turledelsesprosjekt, og hvordan dette har bidratt til å forme deres gryende profesjonsidentitet blir belyst. Conditional outdoor leadership theory (COLT) blir benyttet som et analyseverktøy. COLT-teorien handler om sammenhenger mellom ledelsesstiler, ledelsesorientering og i hvilke grad faktorer i situasjonen er gunstige eller ugunstige. Disse faktorene kan være miljømessige faktorer som vær og risiko, personlig kompetanse hos den enkelte i gruppen, gruppefelleskapet, lederkompetanse og konsekvensene av eventuelle avgjørelser (Priest and Gass 2005). Abstract til artikkelen er sendt inn til en ny antologi om pedagogikk i friluftsliv.

Metode

Intervju, observasjon, video, refleksjonsnotater.