Lærerstemmen

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

August 2014 - Juli 2017

Prosjektsamandrag

God stemmebruk er en avgjørende profesjonell kompetanse for alle lærere. Som pedagoger og forskere i lærerutdanningen, med spesialkompetanse i stemmebruk, erfarer vi at mange lærere og lærerstudenter er ukomfortable med egen stemme etter lange undervisningsøkter og annet krevende bruk. Stemmen kan være hes, tørr, pipete eller skarp uten at de vet hvorfor, og uten at de har kunnskap om hva de kan gjøre for å oppnå en sunn stemmebruk i tale og sang. Det kan få store konsekvenser både yrkesmessig og sosialt.  Blant dem som oppsøker spesialister for stemmelidelser er hele 70 prosent lærere som bruker stemmen feil. En landsdekkende undersøkelse viste at til enhver tid er to av hundre lærere sykemeldt på grunn av stemmelidelser. Dette er dermed både et arbeidsproblem, et økonomisk problem, et personlig problem og til en viss grad et problem for elever som må høre kunnskap formidlet med en dysfunksjonell stemme.

I prosjektet «Lærerstemmen» ber vi studenter beskrive noen av sine erfaringer med stemmebruk.