Skriving på norsk og engelsk hos elevar i ungdomsskulen

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Ph.d.-prosjekt

Prosjektperiode

September 2016 - August 2020

Prosjektsamandrag

PhD-prosjektet Writing in English as a second language: Processing and products related to young ESL learners’ text production in the Norwegian school context er en utforskende, deskriptiv studie av aspekt ved skriving i engelskfaget i norsk skole. Overordnet forskningsspørsmål er

Hva kjennetegner elevers skriveprosesser under produksjon og revisjon av tekster på engelsk?

Studien vektlegger to aspekt ved skriveprosessen hos elever med engelsk som andre-/fremmedspråk: 1) Kognitive prosesser relatert til produksjon av ny tekst, og 2) Elevers respons til skriftlige tilbakemeldinger på egen tekst. 

Primærdata er skriftlige elevtekster på engelsk. Disse er gjenstand for kvantitative analyser, blant annet analyser av tastetrykk (keystroke logging), og språkanalyse.

Det teoretiske rammeverket er kognitiv lingvistikk. Formålet med prosjektet er å gi økt kunnskap om kognitive prosesser som ligger til grunn for skrivestrategier hos elever engelskfaget.