Skaperhagen - Engasjement og dialog i utforskende installasjoner på Vitensenter

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Grunnforskning

Pedagogisk utviklingsarbeid

Prosjektperiode

Januar 2017 - Desember 2018

Prosjektsamandrag

VilVite, et vitensenter plassert i Bergen, vil i løpet av vårhalvåret  2017 åpne en utstilling som de kaller Skaperhagen. Skaperhagen består av seks installasjoner der de besøkende får et oppdrag eller en oppgave knyttet til blant annet luft, vann, tyngdekraft og elektrisitet som de skal løse selv. Hver stasjonene tilbyr verktøy, materialer og en egen teststasjon som er tilpasset oppgaven som skal løses. Målet med utstillingen er at de besøkende gjennom å løse oppdraget skal oppleve mestring og få mulighet til å finne på nye ideer og teste de ut for å rette opp eller forbedre egne ideer.

Prosjektet ønsker å undersøke hvordan elever fra skoleklasser som besøker denne utstillingen snakker og handler når de skal løse oppgaver. Hvordan finner de fram til løsninger på problemene? I hvor stor grad tar de i bruk naturfaglige ideer og begreper når de løser oppgaven?

 

Metode

Dewey’s ideer om tenkning basert på handlinger og observasjoner (Dewey, 1910) og Mercers tre dialogtyper (Mercer, 2000) vil bli brukt som analytisk rammeverk for å analysere transkibert videopptak fra GoPro-kamera. Her vil det både være aktuelt med kvalitativ fortolkende metode der kategorier blir utviklet delvis basert på det teoretiske rammeverket, og delvis basert på åpen koding. Det er og aktuelt med kvantitativ videoanalyse med koding av videosekvenser og transkribert tekst.