Litterær danning

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Januar 2017 - Desember 2020

Prosjektsamandrag

 

Prosjektet er en artikkel/et kapittel i en vitenskapelig litteraturdidaktikkantologi. Målet er å drøfte/bestemme hva litterær danning er. Jeg vil ta for meg danningsbegrepet og kople det til litteraturens spesifikke dannelsespotensial. Målet er å presentere et operativt (litterært) danningsbegrep. Etterpå ønsker jeg å bruke dette og drøfte mellom annet 1. grenseoppgangen mellom litteraturfaget og litteraturdidaktikken 2. innholdet i litteraturundervisningen og 3. litteraturdidaktikkens overordnede mål

I grenseoppgangsdrøftingen vil det ikke være et mål å skape et skarpt skille mellom litteratur og litteraturdidaktikk. Snarere ønsker jeg å insistere på at litteraturkunnskap er den grunnleggende faglige basisen for litteraturdidaktikken. Som eksempel lurer jeg på å ta for meg noen tilfeller av hvordan teori dannes og begreper brukes i litteraturdidaktiske arbeid (og jamføre det med litteraturvitenskapen) Eksemplene kan muligens være inndelinger i faser (Appleyard, Langer) ulike modeller og matriser og begrep som tomme plasser og implisert leser, eller noe annet. Dessuten vil jeg forsøke å lete fram noen sentrale litteraturvitenskapelige begrep og teste dem didaktisk, kanskje begrenset til et avgrenset område, for eksempel narratologi eller lyrikkteori/retorikk

I delen om innholdet i norskfaget planlegger jeg å kople opp til den pågående debatten om ”skjønnslitteraturens” plass i norskfaget (for å få "diskusjonen bort fra debattsidene og inn i en vitenskapelig diskurs). Delene framfor om litterær dannning og forholdet mellom litteraturvitenskap og litteraturdidaktikk kan lage en ramme som gjør dette mulig. Det vil også bli nødvendig å se utover de eksisterende rammene som settes av dagens ramme- og læreplaner.

Delen om overordnet mål tenker jeg skal være oppsummerende og konkluderende. Her er planen å konkretisere ved å vise til didaktiske praksiser i norskundervisningen i skolen.