Pedagogisk handlingskompetanse som kan stimulere læringsfremmende elevatferd

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Internt prosjekt

Prosjektperiode

November 2016 - Desember 2019

Prosjektsamandrag

Forskningsprosjektet “Pedagogisk handlingskompetanse som kan stimulere læringsfremmende elevatferd” tar sikte på å undersøke, analysere og beskrive mulige aktuelle elementer i lærerrollen og hvilke pedagogiske handlinger som kan stimulerer gode sosiale samspillsprosesser som øker elevers muligheter til danning og læring.

Det er behov for forskningsbasert innsikt i hva slags pedagogisk handlingskompetanse og hvilke elementer i lærerrollen som virker dannings- og læringsfremmende i møte med barn og unge generelt, og med noen av dem spesielt. Prosjektet tar spesielt for seg:

-Å utvikle kunnskap om forholdet mellom sosiale ferdigheter og læringsfremmende atferd

-Å utvikle praktisk pedagogisk kompetanse i arbeid med sosiale ferdigheter i opplæringen.

-Personlig sosial og relasjonell kompetansedanning både i lærerrollen og for den enkelte elev.

Metode

Kvalitative metoder