Pedagogisk handlingskompetanse som kan stimulere læringsfremmende elevatferd
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Internt prosjekt
Prosjektperiode
November 2016 - Desember 2019
Prosjektsamandrag
Forskningsprosjektet “Pedagogisk handlingskompetanse som kan stimulere læringsfremmende elevatferd” tar sikte på å undersøke, analysere og beskrive mulige aktuelle elementer i lærerrollen og hvilke pedagogiske handlinger som kan stimulerer gode sosiale samspillsprosesser som øker elevers muligheter til danning og læring.
Det er behov for forskningsbasert innsikt i hva slags pedagogisk handlingskompetanse og hvilke elementer i lærerrollen som virker dannings- og læringsfremmende i møte med barn og unge generelt, og med noen av dem spesielt. Prosjektet tar spesielt for seg:
-Å utvikle kunnskap om forholdet mellom sosiale ferdigheter og læringsfremmende atferd
-Å utvikle praktisk pedagogisk kompetanse i arbeid med sosiale ferdigheter i opplæringen.
-Personlig sosial og relasjonell kompetansedanning både i lærerrollen og for den enkelte elev.
Metode
Kvalitative metoder