Det usagte i kommunikasjon

Det usagte i møte mellom pasient/bruker og helsearbeidere i psykisk helse- og rusarbeid

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Utviklingsarbeid

Prosjektperiode

Januar 2018 - Desember 2019

Finansieringskjelder

Diku

Totalbudsjett

1134635 NOK

Prosjektsamandrag

Prosjektet " Det usagte i kommunikasjon" inngår i Norgesuniversitet "Aktiv læring"

I prosjektet "Det usagte i kommunikasjon" er det utvikling av nye E- læringsressursen som er sentralt.

Hva: "Det usagte i kommunikasjon" vil tilføre interaktive e-læringsressurser i den eksisterende kommunikasjonsundervisningen i Mastergradsstudium i psykisk helse- og rusarbeid ved Høgskolen på Vestlandet.

Hvorfor: Interaktive e-læringsressurser skal hjelpe studentene til ny egenaktivitet og bevissthet omkring valg og refleksjoner og gi økt handlingskompetanse i møter med mennesker som sliter med krenkelses-erfaringer som virker inn i dagliglivets fungering.

Enkelte perspektiv, nyanser og erfaringer kan være vanskelig tilgjengelig gjennom tradisjonell undervisning innen tema kommunikasjon. «Det usagte» kan knyttes til tabubelagte emner (som seksuelle krenkelser, vold i nære relasjoner, mobbing, rus, selvmord, kriminell atferd, komplisert sorg, seksuell legning etc.) som kan være underliggende erfaringer i en aktuell situasjon/ tema i en samtale. "Det usagte" kan selvsagt også være andre faktorer i den aktuelle situasjon, som opplevelse av å ikke bli sett eller hørt, negative tanker, problem med konsentrasjon, angst etc. I tillegg til fokus på nonverbale og verbale aspekt i kommunikasjon, vil gi gjennom å rette fokus på "det usagte" tilføre en ny form for refleksjon. Dette mener vi vil bidra til ny og viktig læring.

Hvordan: Utgangspunkt er den eksisterende kommunikasjonsundervisningen. Praksisfeltet bidrar med prosjektmedarbeidere fra Krisesenteret i Bergen, Senter mot incest og seksuelle overgrep, Bergensklinikkene og Helse Vest/ Psykoseavdelingen og en pårørende representant, samt studenter og ansatte innenfor studiet har bidratt til utvikling av case, dialog og i undervisning
ved Master i psykisk helse og rusarbeid ved campus Bergen, Førde og Stord/ Haugesund, Senter for Nye medier har i produksjon av e-læringsressursene tatt i bruk aktuell ny teknologi i produksjon og sluttprodukt.

God utdanningskvalitet handler blant annet om handlingskompetanse. Rapporter og forskning viser til behov for økt handlingskompetanse i møte med mennesker med ulike krenkelseserfaringer. Ved å øke studentenes aktivitet i forkant av undervisning sammen med ny teknologi og brukererfaringer, vil vi utvikle en kursdesign i kombinasjon med rollespill og video. Slik vil vi utvikle framtidsrettet utdannings-, arbeids- og læringsfellesskap.

Fokus er på å utarbeide innovative e-læringsressurser som skal inngå i den eksisterende kommunikasjonsundervisningen i emne PHA 502 “Kommunikasjon, Konfliktforståelse og konfliktløsning og PHA 505 “Psykiske helseproblem, rusproblematikk og aktuelle intervensjoner i et relasjonelt, holistisk og bedringsperspektiv”. Enkelte perspektiv, nyanser og erfaringer kan være vanskelig tilgjengelig for studentene gjennom tradisjonell undervisning innen tema kommunikasjon. I tillegg til fokus på nonverbale og verbale aspekt i kommunikasjon, vil vi vende refleksjonen mot “det usagte” som er betydningsfullt, med utgangspunkt i møter mellom pasient/bruker og helsearbeider. Slik tilføres en ny form for refleksjon som vi mener vil bidra til ny og viktig læring.

Prosjektet har også som mål å løfte frem sentrale verdier og menneskesyn gjennom bruk av nye teknikker. Et overordnet mål er å visualisere gjennom bruk av animasjon og rollespill det kompliserte og unike i hvert møte mellom profesjonsutøver og den hjelpetrengende gjennom å illustrere det første møtet.

Metode

Utgangspunkt er den eksisterende kommunikasjonsundervisningen. Praksisfeltet bidrar med prosjektmedarbeidere fra Krisesenteret i Bergen, Senter mot incest og seksuelle overgrep, Bergensklinikkene og Helse Vest/ Psykoseavdelingen og en pårørende representant, samt studenter og ansatte innenfor studiet ved flere av HVL sine campus, blant annet med å produsere aktuelle case. Senter for Nye medier vil i produksjon av e-læringsressursene ta i bruk aktuell ny teknologi i produksjon og sluttprodukt.

•Vi vil  produsere digitale læringsressurser i form av en “case-pool” til bruk i undervisning og rollespill
•interaktive visualiseringer og animasjoner av møter mellom helsearbeid og pasient/bruker,
• korte videoforelesninger som setter i gang refleksjonsprosesser hos studentene

*Utvikle læringsmateriell som vil aktivere studentene i forkant av kommunikasjonsundervisningen på skolen i  form av interaktive e- lærings komponenter
• Instruksjonsvideo for opptak av video i forbindelse med rollespill