Digitale læringsmidler i klasserommet

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Utviklingsarbeid

Prosjektperiode

September 2014 - September 2018

Prosjektsamandrag

En utfordring med forelesningen kan være enveiskommunikasjon fra lærer, med manglende studentengasjement som følge. Biggs (1999) trekker fram at selv om forelesningen har sine klare begrensninger, er det momenter som kan gjøre forelesningen bedre, og et sentralt poeng er å skape variasjon i det som skjer i løpet av timen.

I dette prosjektet prøver vi ut og vil evaluere bruken av de to digitale læringsverktøyene Learning Catalytics (LC) og Kahoot, som begge kan benyttes i klasserommet. Begge læringsmidlene kan brukes til å «gjøre noe annet» i forelesningen og dermed gi muligheter for variasjon, samtidig som studentene også blir mer kognitivt aktive fordi de selv må ta stilling til spørsmål som stilles. Læringsverktøyene kan derfor være virkemidler for å oppnå en mer aktiv læringsprosess hos studentene.

Hovedhensikten med prosjektet er å kartlegge studentenes opplevde nytteverdi ved bruk av de to digitale læringsmidlene Learning catalytics (LC) og Kahoot i plenumsundervisning.

Ut i fra dette formuleres følgende problemstillinger:

-          Hvordan opplever studentene læringsutbyttet ved bruk av henholdsvis LC og Kahoot?

-          I hvilken grad bidrar henholdsvis LC og Kahoot til «aktiv læring» og engasjement i læringsprosessen?

Metode

Det er gjennom prosjektet «Digital kompetanse» ved Høgskulen i Sogn av Fjordane bevilget kr. 40 000,- til utprøving av LC ved Avdeling for lærarutdanning og idrett og ved Avdeling for helsefag. I dette prosjektet er LC prøvd ut for studenter i første studieår ved bachelorutdanningen i idrett høstsemesteret 2014 og vårsemesteret 2015, og for studenter i første år ved bachelorutdanningen i sykepleie vårsemesteret 2015. Det andre læringsverktøyet, Kahoot, er prøvd ut for nevnte gruppe sykepleiestudenter, men ikke for gruppa med idrettsstudenter. Erfaringene fra utprøvingen av disse systemene evalueres ved spørreskjema som besvares av studentene.