Prosjekt studentaktive læringsformer ved bruk av temabasert undervisning
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektperiode
Juni 2016 - Desember 2018
Prosjektsamandrag
I forbindelse med omlegging av studieprogrammet ved Bachelorutdanninga i sykepleie ved Høgskulen på Vestlandet campus Stord og Haugesund har emne, knyttet til sykepleie ved spesielle behov innen medisin og kirurgi samt emne knyttet til sykdomslære og farmakologi, gjort noen endringer på undervisningsopplegget. Endringer bygger på erfaringer fra sykepleierutdanninga ved HiHE/Elverum som har tematisert udervisingen sin innen emnet. Med utgangspunkt i deres modell har vi laget vårt eget opplegg der en samler og systematiserer undervisningen i temauker for å få tydeligere frem sammenhengen mellom sykdomslære og sykepleie. I temaukene legger en opp til ulike aktiviteter både med forelesing, øving, studiedag og stasjonsøving som inkluderer simulering. I løpet av temaukene vil studentene kunne tilnærme seg stoffet på ulike måter både individuelt og i gruppe og med flere studentaktive læringsformer.
Metode
Kvalitativ metode med utgangspunkt i aksjonsforsking. En har her gjennomført fokusgruppeintervju. Det er i tillegg gjennomført en anonym undersøking i form av en Questback som kan bidra til å styrke svara ein får i den kvalitative delen