Digitalt fortalte historier i KRLE
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Januar 2019 - Juni 2019
Prosjektsamandrag
Gjennom prosjektet skal GLU- studentene på KRLE emne 2 våren 2019 lære å lage og bruke digitalt fortalte historier i KRLE. En digitalt fortalt historie kan forstås som en «levende film» hvor det er brukt et manus, bakgrunnsmusikk, bilder og eventuelle animasjoner eller tegninger. Det hele sys sammen ved hjelp av en personlig fortellerstemme. Prosjektet er satt i gang fordi det er nødvendig å finne nye veier inn i KRLE faget som gjør at det blir en sammenheng mellom de mer teoritunge delene av faget og de fagdidaktiske komponentene. Her tror vi at digitalt fortalte historier kan bidra til å bygge bro. Samtidig åpner en slik tilgang opp for å belyse KRLE – faget fra mange ulike vinkler og det trener studentene i å jobbe med didaktikk på en helt ny måte. Gjennom digitalt fortalte historier kan det også være mulig å få frem et lokalt perspektiv. Siden faget også er et holdningsdannende fag både på lærerutdanningen og i skolen kan ulike innenfraperspektiv (for eksempel gjennom korte intervjuer) hjelpe studentene til å få rom for refleksjon over egen identitet og livsvalg og deres egen profesjonelle utvikling.