Ressurser til undervisning
Her har vi samlet ressurser til undervisning med blant annet forslag til refleksjonsspørsmål til filmene og videre kunnskapsutvikling.
Refleksjonsspørsmål til filmene
– og videre kunnskapsutvikling
Filmintervjuene egner seg som utgangspunkt for refleksjon om egen lærerrolle, om skolens rolle i samfunnet – og relevant kunnskap for videre kompetanseutvikling. Ulike fag i lærerutdanningen kan vektlegge aspekt og utsagn som er relevante for det enkelte fag.
Her er noen spørsmål som kan være utgangspunkt for dialog og refleksjon i undervisningen:
Om lærerstudenters egne skoleerfaringer:
- Hvordan vil du beskrive deg selv som elev, og klassemiljøer som du har vært del av?
- Hvilke personer (lærere) eller hendelser har påvirket deg mest?
- Hvilke minner av undervisning og/eller lærere er mest viktig eller framtredende i ditt liv?
- Hvis du ikke har noen spesielle minner- hva kan det bety?
Om studentenes reaksjoner på filmene/fortellingene:
- Hvilke tematikker tas opp i film-intervjuet?
- Hva er det lærere gjør, som får stor betydning for eleven?
- Er det noe lærerne ikke gjør, som får betydning for eleven?
Velg hendelser eller uttalelser i film-intervjuet som du mener er relevante for lærere; situasjoner der læreren har en viktig rolle og/eller som kan være et læringspunkt for lærere.
I filmene forteller informantene at de først som unge voksne forstod hva de var blitt utsatt for og hadde erfart som elever, og først nå har ord for å beskrive situasjonen. Hvilken betydning kan dette ha for læreres møter med elever i skolen?
I møte med ulike elever og mangfold i skolen:
- Hva er mine styrker?
- Mulige "blindsoner"?
- Hvilke felt eller fagområder ønsker jeg økt innsikt i, for å bli en bedre lærer i møte med elever, foresatte og fag i skolen?