Ressurser til undervisning

Her har vi samlet ressurser til undervisning med blant annet forslag til refleksjonsspørsmål til filmene og videre kunnskapsutvikling.

Refleksjonsspørsmål til filmene
– og videre kunnskapsutvikling 

Filmintervjuene egner seg som utgangspunkt for refleksjon om egen lærerrolle, om skolens rolle i samfunnet – og relevant kunnskap for videre kompetanseutvikling. Ulike fag i lærerutdanningen kan vektlegge aspekt og utsagn som er relevante for det enkelte fag. 

Her er noen spørsmål som kan være utgangspunkt for dialog og refleksjon i undervisningen:  

Om lærerstudenters egne skoleerfaringer: 

  • Hvordan vil du beskrive deg selv som elev, og klassemiljøer som du har vært del av?
  • Hvilke personer (lærere) eller hendelser har påvirket deg mest?
  • Hvilke minner av undervisning og/eller lærere er mest viktig eller framtredende i ditt liv?
  • Hvis du ikke har noen spesielle minner- hva kan det bety? 

Om studentenes reaksjoner på filmene/fortellingene:

  • Hvilke tematikker tas opp i film-intervjuet? 
  • Hva er det lærere gjør, som får stor betydning for eleven?
  • Er det noe lærerne ikke gjør, som får betydning for eleven? 

Velg hendelser eller uttalelser i film-intervjuet som du mener er relevante for lærere; situasjoner der læreren har en viktig rolle og/eller som kan være et læringspunkt for lærere.        

I filmene forteller informantene at de først som unge voksne forstod hva de var blitt utsatt for og hadde erfart som elever, og først nå har ord for å beskrive situasjonen. Hvilken betydning kan dette ha for læreres møter med elever i skolen?  

I møte med ulike elever og mangfold i skolen:

  • Hva er mine styrker?
  • Mulige "blindsoner"?
  • Hvilke felt eller fagområder ønsker jeg økt innsikt i, for å bli en bedre lærer i møte med elever, foresatte og fag i skolen?