Læringsressurser for studenter på norsk lærerutdanning
Filmskaper og mennskerettighetsforkjemper Deeyah Khan og hennes filmselskap Fuuse har i samarbeid med Høgskulen på Vestlandet utviklet tre filmer til bruk i undervisningen i lærerutdanningen.
På denne siden finner du moduler med bakgrunnsinformasjon, presentasjon av filmene og forslag til hvordan filmene kan benyttes i undervisning i lærerutdanningen. Forslag til teoretiske perspektiv og mulig litteratur for videre utforsking og diskusjon finnes i modulene.



Gjennom tre korte fortellinger (filmintervju) deler unge voksne sine erfaringer som asylsøkere i møte med skolesystem, lærere og elever i USA og England. Fortellingene er overførbare til norsk kontekst, og er ment å være et engasjerende utgangspunkt for didaktisk analyse og refleksjon for lærerstudenter. Filmene kan benyttes i undervisning som utgangspunkt for dialog, diskusjon, kunnskapsutvikling og selvrefleksjon.
En tverrfaglig gruppe* ved HVL har i samarbeid med filmskaper og menneskerettighetsforkjemper Deeyah Khan & Fuuse film utviklet filmer rettet mot studenter i lærerutdanningen. Prosjektet er finansiert med Såkornmidler fra Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) på HVL.
* Reidun Faye, Christine Hope, Kristin Knudsen, Marit Kulild & Eivind Rogne. Christine Hope har ledet gruppen, utviklet ressursene på Canvassidene, og er kontaktperson for spørsmål christine.hope@hvl.no
Medborgerskapsdager ved HVL
Ekskludering, marginalisering og rasisme er mekanismer som rammer barn og unge hardt, og som kan få store konsekvenser for livsløpet deres. Hvert år blir det gjennomført medborgerskapsdager for studenter ved grunnskolelærerutdanningen på HVL.
Les om Deeyah Khan sin deltakelse på Medborgerskapsdager ved HVL samarbeidet i denne saken fra 2023.