Kritisk tenkning

En tekst av Elias Corneliussen Dale.

I en verden der informasjon er bare noen få tastetrykk unna, blir det stadig viktigere for elever å kunne tenke kritisk. Å tenke kritisk vil si å å analysere og vurdere informasjon om et saksforhold med tanke på å danne seg en velbegrunnet og korrekt oppfatning, ofte som grunnlag for handling.

Kritisk tenkning omfatter flere ledd som alle er avhengige av hverande. Disse leddene er som følgende; Observasjon og informasjonsinnhenting, Tolking, analyse, refleksjon og vurdering, Slutning og forklaring, Problemløsing, valg og eventuelt handling.

Observasjoner er ofte «biased», siden vår oppmerksomhet ofte rettes mot det vi er motivert for å se og hva vi forventer. Vi vektlegger enkelthendelser i stor grad, og glemmer dermed hvordan bildet er om vi hadde basert det på mange observasjoner i flere situasjoner. Mange former for informasjonsinnhenting skjer via internett søk eller hva man tilfeldigvis leser eller hører.

Tolking og analyse av informasjon man har innhentet er sårbar. Ofte har man etablert en mening og dermed leter etter informasjon som stemmer overens med denne meningen. Man utelukker dermed data som kan motsi elevens etablerte posisjon. Å være nøytral det informasjonen man innhenter er viktig for å kunne tenke kritisk.

En annen viktig del av å kunne tenke kritisk, er å være kilde kritisk. Dersom man skal undersøke et emne finnes det mange forskjellige kilder man kan bruke. Kilder kan komme i form av artikkler, avis innlegg, bøker, blogger og i mange andre former. For å være kilde kritisk må man kunne tolke, analysere, evaluere og ta beslutninger med utgangspunkt i forskjellige informasjonskilder og være kritisk av disse informasjonskildene. Man må sette kilden i lys av andre kilder og vurdere om kilden er legitiment. En strategisk kildevurdering vil si å vurdere type publikasjon, utgiver, dato, om forfatteren er kvalifisert samt om kilden er «biased». Er informasjonen objektiv, eller er den begrunnet i meningene til forfatteren?

Formålet ved å lære kritisk tenkning til elever er å forberede dem for fremtiden. De valg som blir tatt i framtiden, vil være påvirket av informasjonen som er tilgjengelig. Hvordan elever undersøker tema for skole oppgaver, politikk og andre sentrale områder i livet. Eleven skal være utstyrt med verktøyene og metodene til å kunne tenke kritisk.