
Naturfagsrommet
Her publiseres blogginnlegg skrevet av masterstudenter tilknyttet naturfagsgruppen ved Fakultet for lærerutdanning, kunst og idrett.
Blogginnlegg 2024
- Ane Bele Reinfjell: Hvordan bevare håp i undervisning om bærekraftig utvikling?
- August Myhr: Uteskole på mellomtrinnet
- Benedicte Jelstad: Hvorfor er begrepslæring viktig i naturfag?
- Emilie Sunde: «Den store, stygge ulven»
- Eva Iversen: Kritisk tenkning er mer enn bare kildekritikk
- Ida Gevoll: Et undervisningsopplegg hvor naturressurser tas i bruk for å lage maling
- Ingrid Fosen: Hvorfor benytte uteskole i naturfag?
- Julia Stellander: Fra uengasjert til engasjert: Hvordan kan uteskole i naturfag øke motivasjonen hos elever?
- Kevin Nam Le: Digitale hjelpemidler tar over undervisningen
- Kristin Solheim: Hvorfor starte tidlig med forsøk i Naturfag?
- Lars Osa Brattli: Kan eit vasskraftverk skape læring for ungdom?
- Mathias Svendsen: Bør programmering fjernes fra læreplanverket?
- Ole Alm: Den «stille» naturkatastrofen
- Preben Østgård: Hubroen - en majestetisk rovfugl i fare på grunn av menneskelige inngrep
- Renate Solbakken: Elever med stort læringspotensial i norsk skole
- Sofie Gangdal: Hvorfor ha grønnsakhage i skolen?
Blogginnlegg 2023
- Amalie Haavardsholm: Kan det å sone ut i barneskoleundervisning gjøres lærerikt?
- Eirik Krukhaug: Hvordan skal barn ta vare på en natur de ikke har et forhold til?
- Karoline Gundersen Mathisen: Digitale hjelpemidler i skolen
- Kristina Kvandal: Framande artar
- Kristoffer Spissøy: Seksualundervisning
- Margareth Nordtveit: Tar digitale verktøy over klasserommet?
- Maria S.: Lærerutdanningens ikke-eksisterende møte med tenåringshjernen
- Marthe Rotebakkdokken: Hvordan kan hunder hjelpe elever med lesevansker?
- Nathalie Hellesen: Hva er det motsatte av kvinnehelse? Mannehelse? Nei, det er bare helse...
- Sigurd Sørensen: Trives moskusen i Norge?
- Siri Aven: Hva kan vi lære av et klassemiljø i Tanzania?
- Tonje Grannes: Skolekamerater - mer enn bare noen å sitte ved siden av
- Victoria Mulelid: Tilrettelegging for LIST gjennom utforskende arbeid
- Victoria H. Olsen: The impact of digital tools
Blogginnlegg 2022
- Adrian L. Fimreite: Uteskole i naturfag
- Elias Corneliussen Dale: Kritisk tenking
- Emma Windelstad: Kur mot kreft eller designbaby?
- Hanna Vikingstad: Omvendt undervisning for å få med alle elevene
- Håvard Ukvitne: Korleis praktisk arbeid i naturfag kan forma framtidige forskarar
- Karen-Sofie Tyssen: Kan man lage boller samtidig som man lærer om celleånding?
- Kristoffer Tronrud: Fysisk Aktiv Læring
- Thale Rosseland: Fagspråk skal inn med teskje, akkurat som tran
- Elisabeth Hammerbekk Risvik: Refleksjoner fra en lærerstudent:
- Simon Eia Richter: Historiefortelling i klasserommet
- Kristine Riediger: Soppens superkrefter
- Maren Nervik:Seksualundervisning – for lite og for dårlig
- Fatima Mohammad: Hva gjør karakterpress med oss? – en kamp om fremtiden
- Ole Moen: Norske lærere ønsker bedre helsefokus i skolen!
- Mariel Musland Madsgård: Hva skjer når vi beveger oss?
- Kristian Habbestad Larsen: Boltreleik, ei kjelde til fryd og læring
- Sebastian Køster: Du ødelegger havets regnskog!
- Daniel Kroken: Er lekser nyttig og nødvendig?
- Marte Graue: Samskriving forbereder elever på arbeidslivet
- Line S. Garpestad: Naturens vaktmestere
- Rebekka Eikeland: «Jeg er ikke et naturfagmenneske, det er det ingen i familien min som er»
- Marlene Bøthun: Tsjernobyl har skremt oss bort fra en klimavennlig fremtid
- Frida Myran Bø: Forsøk – Naturfagets nøkkel til kunnskapsutvikling