Fagspråk skal inn med teskje, akkurat som tran

En tekst avThale Rosseland.

Lærere får alltid beskjed om å omformulere begreper slik at elevene forstår. I følge Wellington og Osborne (2001), er det å lære det naturfaglige språket litt det samme som å lære et nytt språk. Hvorfor skal dette språket læres senere i skolegangen? Dersom man skal lære det naturfaglige språket trenger elevene å lære fagbegrepene så tidlig som mulig, slik at de får en bedre forståelse for emnene senere i skolegangen.

Etter en praksisperiode på én skole i Danmark, erfarte jeg at lærerne tidlig eksponerte elevene for fagbegreper i naturfagundervisningen, sammenlignet med Norge. Da elevene samtalte senere brukte de begreper som jeg aldri har hørt en 10-åring si før. De fikk ikke bare et bedre ordforråd, men de forsto emnene bedre fordi de brukte fagspråk og relevante begreper. Norske lærere bør fokusere mindre på hverdagsspråk og tilpasning, og heller begynne overgangen til fagspråk.

Denne overgangen fra fagspråk kan være krevende dersom man er usikker på måter å arbeide på. Derfor bør lærere både få bedre opplæring i dette feltet, men også utforske selv i sin klasse og finne ut hva som passer best for dem. Det vil være gunstig å både arbeide utforskende med denne type læring, og at lærer bruker fagspråk hyppig i undervisningen. Da blir elevene eksponert for fagspråk og forhåpentligvis adaptere det til sitt hverdagsspråk. Det hverdagsspråket som blir brukt i dag kan jeg være modig nok til å kalle for barnslig, men samtidig kan jeg jo se effekten ved å bruke god tid på å lære begreper. Likevel er det viktig å påpeke at språket er et avgjørende verktøy i naturfag. Dette kan støttes av Piagets læringsteori, nærmere sagt, gjennom assimilasjon. Dersom elevene allerede har knagger å henge de nye begrepene på, vil dette fungere. Et eksempel vil være å bytte ut begrepet luft, og heller introdusere at luft består av ulike gasser. Nøkkelen er gjentagelser. Hovedpoenget med tidlig begrepslæring er å avdekke hverdagsforestillinger.

Ved tidlig innføring av fagspråk vil elevene både få nytte av bedre forståelse i faget, men også avdekket hverdagsforestillinger. En skole i Danmark har vist at dette er mulig, så nå er det bare for skoler i Norge å starte. Lærere må vise engasjement ved å bruke ulike måter å innføre fagspråk på. Jo tidligere elevene får utvikle sitt fagspråk, jo lettere blir det å forstå naturfag.