Hva skjer når vi beveger oss?

En tekst av Mariel Musland Madsgård

Er læringsutbytte større med stafett som en del av matteundervisningen? Uavhengig alder ser man en sammenheng mellom fysisk aktivitet og læring. Flere studier viser at barn gjør det bedre på skolen når de er i bevegelse, og fysisk aktivitet påvirker selvsagt kroppen og helsen vår. Men fysisk aktivitet har visst seg å påvirke hjernen på flere gode måter.

Hjernen vår blir påvirket under fysisk aktivitet, på en måte som gjør den mer åpen for læring. Synapser er koblingene mellom nervecellene, når vi gjør flere ting samtidig blir disse aktive. Informasjonen har da flere knagger å festes på, og vi husker bedre det vi lærer. Som alle sikkert har hørt, lærer man bedre av å skrive for hånd enn på pc. Det samme skjer når man er i aktivitet samtidig som man lærer matematikk, vi utvikler oss kognitivt samtidig med den fysiske helsen. Aktivitet er altså helt nødvendig for barns utvikling, fysisk og mentalt. Men det er andre faktorer som må være på plass for et godt læringsmiljø.

Fysisk aktivitet gir økt konsentrasjon, læringsvilje og kognitiv funksjon, disse er med på å forbedre innlæringen. Når hormonutskillingen øker, som ved aktivitet, gir det en beroligende effekt. Det å sitte i ro en hel dag er ikke naturlig for barn eller voksne, man trenger å få utløp for energi for å kunne fokusere. Læring og trivsel her en klar sammenheng, skal elevene trives må de føle tilhørighet. Fysisk aktivitet gir større mulighet for å delta i et sosialt fellesskap, samtidig som det åpner opp for å skape gode relasjoner. Det sosiale fellesskapet øker forutsetningene for læring innenfor alle fag, i at samarbeid kan engasjere og motivere mer for læring. Et slikt fysisk aktivt fellesskap som del av et læringsmiljø vil ha stor betydning for selvfølelsen i form av trygghet og gode relasjoner.

Rollen fysisk aktivitet har å si for hvordan vi mennesker skal fungere er stor, det inkluderer også hvor mye vi lærer. Når vi regner matematikkstykker, utvikler vi oss kognitivt. Stafett er samarbeid, som videre fører til det gode fellesskapet og trivselen på skolen. Kombinasjonen av disse vil dermed gi et økt læringsutbytte. Elevene har flere knagger å feste informasjonen på, samtidig som de opplever tilhørighet til et fellesskap, som utvikler det gode læringsmiljø. Vi trenger lærere som kan aktivisere elevene, både i matematikktimen og kroppsøvingstimen.