Kan man lage boller samtidig som man lærer om celleånding?
En tekst av Karen-Sofie Tyssen.
Teorien om celleåndingen og teknikker knyttet til bollebaking har flere fellestrekk, noe som åpner opp for et tverrfaglig samarbeid mellom naturfag og mat & helse. På tross av flere likhetstrekk mellom fagene, undervises de likevel adskilt i skolen. Verden vi lever i er derimot ikke like oppstykket. Hvorfor jobber ikke skolen mer på tvers av fagene, slik at elevenes læring blir mer hverdagsrelevant? Sammenhengen mellom celleåndingen og bollebaking går på tvers av naturfag og mat & helse, og gir oss et godt eksempel på et tverrfaglig undervisningsopplegg.
Tverrfaglighet er en mye brukt metode for å løse problemer med kunnskap fra flere ulike fagfelt, fagpersoner eller fagområder. Å jobbe tverrfaglig handler om å arbeide mot et felles mål, der det i skolesammenheng kan være å undervise elevene på tvers av fagene. Dersom elevene lærer seg at alt i naturen henger sammen, kan de oppnå en mer kompleks forståelse av verden. Sammenhengen mellom celleåndingen og baking av boller er en gylden mulighet til å vise nettopp dette.
For å se denne sammenhengen tydeligere, er det sentralt å forklare den naturfaglige reaksjonen. Celleånding er en fysisk prosess som skjer i kroppen vår. Glukosen fra maten vi spiser og oksygenet vi puster inn, omdannes til karbondioksidgass og vann som vi puster ut. Denne reaksjonen kan også foregå uten oksygen, men da vil det heller dannes karbondioksid og alkohol. Det er dette som skjer når vi baker med gjær. Karbondioksidgassen slippes ut som et resultat av celleåndingen, og det dannes luftbobler i deigen. Dette fører til luftig bakst. Gjærdeigen utfører altså celleånding for å heve, noe som trekker en klar linje mellom de to skolefagene.
Tverrfaglighet mellom celleåndingen og bollebaking dekker ikke bare kompetansemål innenfor to fag, det gir også elevene muligheten til å se en naturfaglig prosess med sine egne øyne. Ved baking av boller kan dermed celleåndingen praktiseres gjennom et fysisk forsøk. En slik fremstilling av celleånding i mat- og helseundervisningen, gir elevene muligheten til å se at det finnes konkrete sammenhenger mellom ulike fag på skolen. Dette gir en mer reell fremstilling av virkeligheten, enn å skulle lære om de to temaene hver for seg. Det å knytte celleåndingen til bollebaking er kun en av mange muligheter på tverrfaglige opplegg. For å få mer tverrfaglighet i skolen, bør lærere i større grad være kreative og åpne i planlegging av undervisning. Det er bare fantasien som setter grenser.