Bør programmering fjernes fra læreplanverket?

En tekst av Mathias Svendsen

Etter mine erfaringer har programmering blitt lite prioritert i praksis og på høgskolen. I praksis har jeg kun vært med på én undervisningsøkt i programmering. Da skulle elevene lage forskjellige figurer som skulle bevege seg på bestemte måter. Det virket som at elevene hadde det gøy, noe som kan være positivt for motivasjon og engasjement. Likevel fikk jeg inntrykk av at det ikke var noe spesiell baktanke med undervisningen. Jeg så det slik at læreren gjennomførte undervisningen på bakgrunn av at programmering er blitt en del av læreplanverket.

«Bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener», var et nytt kompetansemål i læreplanverket 2020 for elever i 10. trinn (Kunnskapsdepartementet, 2019). Dette kan skyldes at dagens samfunn er blitt mer digitalisert. Digitaliseringen har ført til mer avansert teknologi og flere jobber. Spørsmålet er om programmering er relevant for elevene, og om de kan ta dette med seg videre i livet.

Programmering er ikke en del av læreplanverket på lavere trinn, og er derfor nytt for mange elever. Det kreves derfor grundig gjennomgang av programvaren for at hele klassen skal være i stand til å utføre programmering.  Gjennom erfaring, virker det som at lærere ikke har tid til å prioritere programmering nok. Det virker derfor unødvendig å ha dette som et kompetansemål, hvis elevene ikke har nok tid til å lære seg programmering ordentlig.

Det finnes løsninger til problemet. Enten kan programmering bli en større del av naturfaget slik at elevene mestrer det og har tid til å utforske naturfaglige fenomener. Dette fører forhåpentligvis til at kompetansemålet går i orden. Ellers kan en vurdere og fjerne temaet fra læreplanen. Jeg mener at det ikke er vits å undervise om programmering hvis kompetansemålet ikke går i orden. Det vil derfor være til elevenes hensikt at dette blir diskutert av kunnskapsdepartementet og utdanningsdirektoratet, slik at de kan komme med en fungerende løsning. 

Litteraturliste

Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan I naturfag (NAT01-04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for kunnskapsløfte 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04/kompetansemaal-og-vurdering/kv79?lang=nob