Skolekamerater: Mer enn bare noen å sitte ved siden av
En tekst av Tonje Våge Grannes
Sosialt samspill er helt sentralt i klasserommet. Det er med på å knytte bånd mellom elevene og skaper en inkluderende atmosfære for læringen som skal foregå. Skolen dreier seg ikke bare om å tilegne seg så mye kunnskap som mulig, det handler like mye om å skape et trygt miljø for elevene og gjøre de klare for de utfordringene som venter i fremtiden. Det er helt avgjørende for barnas utvikling, læring og trivsel.
Samspill med andre kan bidra til denne utviklingen ved å hjelpe barn å forstå følelser. Ved å legge til rette for diskusjon og samarbeidsprosjekter, er det lettere for elevene å sette seg inn i hva medelevene tenker og føler. Det er med på å utvikle en forståelse for mangfoldet i klasserommet. Gjennom den daglige kontakten med sine medelever, og bli kjent med ulike følelser og perspektiv, lærer de å se verden gjennom andres øyne.
Gjennom kommunikasjon lærer barna verdien av lytting og forståelse. Det handler ikke bare om å uttrykke tanker, men også bygge viktige forbindelser og relasjoner. Barna lærer viktigheten av å lytte til alle og forstå at kommunikasjon handler like mye om å lytte som å snakke. Når man lytter til sine medelevers meninger og perspektiv, får barna en bedre forståelse av mangfoldet i deres klasserom. Man skaper et samfunn hvor hver stemme betyr noe, ikke bare i klasserommet, men også for å bygge forbindelser senere i livet.
God kommunikasjon er med på å skape fellesskapsfølelse i klasserommet, som er en forutsetning for at barna skal trives og lære. Det skaper et sted hvor de føler seg inkludert og et sted hvor de kan uttrykke seg fritt. Klasserommet blir et sted hvor elevene kan uttrykke seg fritt uten å føle seg avvist. Når elevene opplever aksept fra sine medelever, bygger det opp selvfølelsen og de føler seg verdifulle. Det gir en lyst til å utforske, feile og lære, som er en sunn tilnærming i skolen. Et positivt sosial miljø engasjerer og skaper interesse for faget.
Sosialt samspill i klasserommet skaper grunnlaget for videre læring og interaksjoner. Det styrker følelsen av fellesskap, bygger selvtillit og fremmer empati og sosiale ferdigheter. Gjennom interaksjon med andre utvikler barna egenskaper som trengs for å fungere i skolen og livet ellers. Derfor er det avgjørende å sette av plass og oppmuntre til et slikt samspill i skolen. Vi er med på å gi barna mulighet til å bli sterke individ og være en del av et samfunn hvor samarbeid, forståelse og respekt står sentralt. Ikke bare de årene man tilbringer i klasserommet, men også for å fungere sosialt gjennom resten av livet.
Referanser
Roaldset. Dag. (2015). Den sjette grunnleggende ferdighet: Sosiale ferdigheter. Utdanningsforskning.
Utdanningsdirektoratet. Sosial læring og utvikling.