«Jeg er ikke et naturfagmenneske, det er det ingen i familien min som er»

En tekst av Rebekka Eikeland

Problemstilling: «Hvorfor oppfatter mange elever naturfag som vanskeligere enn andre fag?»

Gjennom egen skolegang har jeg ved flere anledninger møtt holdninger om at naturfag er et av de vanskelige fagene i skolen, hvor de flinke elevene briljerer og de elever med begrenset læringsmuligheter presterer dårligere. Forskning viser at mange elever presterer lavt i naturfag, men resultatene i seg selv seier ikke noe om hvorfor.

I møte med elever med lav mestringsforventning har jeg ofte hørt uttalelser som «Jeg er ikke et naturfagmenneske, det er ingen i min familie som er det.» Slike typer forsvarsmekanismer kan være avgjørende for hvordan du angriper en oppgave. For elevene kan det oppleves meningsløst å gjøre en skikkelig innsats når en føler sjansen for å lykkes er avhengig av tilfeldigheter eller flaks. Men motivasjon er ikke den eneste faktoren som påvirker hvorfor elever ser på naturfag som vanskeligere og mer abstrakt enn andre fag.

I naturfag er det omfattende begreper, og de kan oppstå store sprikene mellom egne erfaringer og fagstoffet. Elevene kommer til naturfagundervisningen med diverse hverdagserfaringer som kan være motstandsdyktige ovenfor undervisningen. Dermed er det viktig å ta hensyn til disse for å gjør naturfag til et mer forståelig fag. I undervisningen møter elevene begreper som oppleves som mer abstrakt og kompliserte enn i andre fag. «Naturfag er på mange måter et fremmedspråk» er en påstand om elevers møte med naturfagets mange begreper. For å gjøre språket mer forståelig er det viktig at elevene setter egne ord på begrepene, samt muligheten til å diskutere i klassen. Til tross for utfordringer som oppstår i undervisningen er det mulig å gjøre naturfag mer tilgjengelig for alle.

Selv om mange i dag ikke har noen problem med å prestere på de områdene de selv mener de har medfødte evner, fortsetter jaget om å gjøre naturfag til et fag for alle. Motivasjon, hverdagsforestillinger og begrepsforståelse er faktorer som er med å påvirke hvorfor mange elever oppfatter naturfag som vanskeligere enn andre fag. Heldigvis er alle disse faktorene mulig å påvirke og endre i et klasserom. Klar og forståelig undervisning kan gjøre at flere elever endrer disse holdningene.