Fysisk Aktiv Læring
En tekst av Kristoffer Tronrud.
Fysisk aktiv læring (FAL) er en god god måte å lære på mens elevene bruker kroppene sine og er i bevegelse. Vi befinner oss i en tid hvor nedgangen i fysisk aktivitet hos skoleelever er merkbart. Elever bruker mye at tiden sin på skolen, da blir det viktig å fokusere på denne arenaen for å endre på elevers aktivitetsnivå. Ifølge styringsdokumentene, f.eks. opplæringsloven, har elever rett på fysisk aktivitet i skolen utenom kroppsøvingsfaget (Utdanningsdirektoratet, 2022). Samtidig viser analyser at fysisk aktivitet i undervisning kan ha en positiv innvirkning på aktivitetsnivå og akademiske resultater (Norris, van Steen, Direito, & Stamatakis, 2018). Mye av ansvaret for å få til dette ligger hos lærerne (Resaland, et al., 2015). En måte å gjøre dette på er å bruke FAL.
FAL er et didaktisk verktøy der fysisk aktivitet integreres i undervisningen. Målet er å oppnå læringsmål, samtidig bidra til å øke elevenes aktivitetsnivå(4). Skoler bruker lite FAL i indervisning og gjennomføringene fungerer ikke alltid. Analyser av FAL sier at det i hovedsak er feil implementering som fører til dårlig erfaringer med FAL. Det er derfor viktig for lærere å vite hva man skal tenke på når FAL skal integreres i undervisningen. Dette kan være vanskelig for mange. Så hva må lærere tenke over når de skal drive FAL-undervisning?
Planlegging av FAL er veldig viktig, siden spontane aktiviteter er ofte mindre effektive. Bruk planleggingen av undervisningen til å se hvor man kan integrere FAL på en naturlig måte. FAL-undervisning trenger ikke å være komplisert. Ofte er det den fysisk aktivitet som er viktig for elevene, ikke hva den inneholder (Daly-Smith, et al., 2020).
Bruk skolen godt, for eksempel gir skoleområdet mange muligheter for fysisk aktivitet som kan kombineres med læring. Man trenger ikke dra på lange skoleturer for å få til gode FAL-undervisninger. For eksempel kan man få elevene til å måle skolebygget får å få bedre romforståelse og øve på geometri. For å lære om kjemiske reaksjoner kan man bruke kjøkkenet og kombinere med matlaging. Hva med å trille fotballer ned baker for å måle akselerasjon, kanskje gjøre det om til gruppeoppgaver hvor man skal finne den gjenstanden som oppnår størst fart? Det finnes mange mulighetene i og rundt skolen en lærer kan bruke.
Variasjon av aktivitetene er også viktig, slik at elevene ikke går lei. Noe som har fungert før er det ikke sikkert fungerer igjen. Man må også som lærer vurdere aktivitetene i ettertid, hva fungerte og hva skal man ta med videre. Får man til å skape gode FAL-undervisninger kan elever lære gjennom å være mer aktive i skolen.
Referanser
Daly-Smith, A., Quarmby, T., Archbold, V. S., Corrigan, N., Wilson, D., Resaland, G. K., . . . Barber. (2020). Using a multi-stakeholder experience-based design process to co-develop the Creating Active Schools Framework. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.
Norris, E., van Steen, T., Direito, A., & Stamatakis, E. (2018). Physically active lessons in schools and their impact on physical activity, educational, health and cognition outcomes: a systematic review and meta-analysis. Br J Sports Med.
Resaland, G. K., Moe, V. F., Aadland, E., Steene-Johannessen, J., Glosvik, Ø., Andersen, J. R., . . . Anderssen, S. A. (2015). Active Smarter Kids (ASK): Rationale and design of a cluster-randomized controlled trial investigating the effects of daily physical activity on children’s academic performance and risk factors for non-communicable diseases. BMC Public Health.
Utdanningsdirektoratet. (2022, 02 03). Rett til fysisk aktivitet Udir-11-2009 . Hentet fra UDIR: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Innhold-i-opplaringen/Udir-11-2009-Rett-til-fysisk-aktivitet/