Krav til datautstyr ved Fakultet for ingeniør- og naturvitskap

På HVL er det lagt til rette for å bruke bærbar datamaskin i undervisningsrom. I mange av studiene våre bruker studentene egne PC-er til øvinger m.m. På øvingsrom og laboratorier er det også lagt opp til arbeidsplasser for egne datamaskiner.

I ditt studium er det derfor et krav at du disponerer din egen bærbare datamaskin som du tar med deg til forelesninger og laboratoriearbeid. Det er ikke strenge krav til spesifikasjonene på datamaskinen. Hvis du allerede har en PC kan du trolig bruke den, i hvert fall i første del av studiet. Det er likevel litt ulike anbefalinger for de forskjellige studiene som er spesifisert under.

Anbefalinger per studieprogram

Dataingeniør og bachelor i informasjonsteknologi

Hvis du må kjøpe ny maskin nå, vil vi anbefale mellomklassen eller bedre når det gjelder ytelse, minne og lagringskapasitet (minimum 256 GB disk og 8 GB internminne). De fleste programmene du vil trenge i studiet er tilgjengelige for flere plattformer, så i utgangspunktet er det opp til deg om du vil ha en maskin med Windows, Linux eller MacOS.

Byggingeniør, bachelor i landmåling og eiendomsdesign, bachelor i fornybar energi, bachelor i landskapsplanlegging med landskapsarkitektur og bachelor i geologi og geofare

Følgende spesifikasjon for bærbar PC er veiledende. Selv om maskinen din ikke oppfyller alle krav på listen, betyr ikke det at maskinen ikke kan brukes. Men dersom du skal kjøpe ny maskin er dette en grei liste å ta utgangspunkt i.

Operativsystem:
Vi anbefaler Windows 10 Pro. I flere emner på institutt for byggfag brukes det tekniske dataprogrammer som kun lar seg installere og kjøre på Windows-plattformen. Dersom du har Mac må du derfor installere Windows i tillegg til at disse programmene skal kjøre.

Minne:
Vi anbefaler minimum 8 GB minne (RAM). Dette holder til vanlig bruk, men dersom du vet at du skal bruke en del tekniske programmer som GIS, Revit m.fl. anbefaler vi 16 GB.

Harddisk:
Vi anbefaler minimum 256 GB SSD disk. Dersom du vet at du skal arbeide med store datamengder, eller har mange bilder eller lignende som datamaskinen også skal håndtere, kan du vurdere en enda større harddisk. 512 GB SSD er da å anbefale.

Prosessor:
Vi anbefaler Intel Core i5 eller tilsvarende. Denne har flere kjerner, og er kraftig nok for de fleste formål.

Skjerm:
De fleste skjermer i dag er gode nok. Men for grafisk bruk anbefaler vi ikke skjermer mindre enn 13 tommer.

Skjermkort:
De fleste bærbare maskiner kommer med innebygget skjermkort med begrenset minne. Dette fungerer greit for vanlig bruk. For tekniske programmer som skal tegne mye grafikk kan dette bli litt knapt. Vet du at du skal jobbe en del med store datamengder i grafikkprogram som GIS, Revit med mer, vil det være en fordel å investere i en maskin som har dedikert grafikkort.

Ekstern skjerm:
Skal du vise innholdet på skjermen din på andre skjermer enten hjemme eller på grupperom, må du sørge for at skjermen støtter enten utgang for HDMI, Display Port eller miniDisplayPort.

Elektronikk-, Automatisering-, Cyber- og Elkraftingeniør

For elektrofagene bør datamaskinen oppfylle disse kravene:

• Prosessoren bør ha minst 4 kjerner/8 tråder i CPU og minst 16GB minne.
  • Harddisk bør være minimum 256/512 GB SSD.
  • Bør ha «engineersize» på Display dvs. >15’’, Bør ha tilgang til minimum en ekstra skjerm i tillegg til innebygget display.
  • Bør ha RJ45 Ethernetport.
  • Wi-Fi og Blåtann, HDMI eller tilsvarende, 2 USB-C kontakter, 2 USB3.1 kontakter.
  • Webkamera
  • God batterikapasitet

Vi anbefaler en laptop med nyere Windows operativsystem. Unngå Chromebook og bruk helst ikke MAC.

Bio-, Brann- og Kjemiingeniør

Dersom du skal kjøpe ny datamaskin anbefaler vi at du kjøper en bærbar PC med Windows. Det bør være en mellomklasse PC eller bedre når det gjelder ytelse, minne og lagringskapasitet. Det betyr at vi anbefaler minimum 256 GB disk og 8 GB internminne.

Vi anbefaler en laptop med nyere Windows operativsystem. Unngå Chromebook og helst ikke MAC.

Maskiningeniør, Allmenn maskinteknikk, Havteknologi, Marinteknikk, Bærekraftig produksjon og sirkulærøkonomi, Energiteknologi og master i bærekraftig energiteknologi

Datamaskinen bør oppfylle disse kravene:

• Prosessoren bør ha minst 4 kjerner/8 tråder i CPU og minst 16GB minne.
  • Harddisk bør være minimum 256/512 GB SSD.
  • Ikke Radeon skjermkort
  • God batterikapasitet