Hopp til innhald

FØS8125 Prosjektplanlegging for leverandørindustrien

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Samfunnet vårt står foran store utfordringer som krever tilpasning og endring, og som gjør det viktig å mestre prosjekt som arbeidsform.

O&G bedriftene må omstille sine operasjoner mot fornybarmarkedet. Prosjektene i dette markedet er mindre enn de tradisjonelle olje og gassprosjektene, inneholder nye teknologier og organisasjonene er mindre. Det betyr at rollene i prosjektene også blir endret. Planleggere i slike prosjekter må forstå teknologien, gjennomføringsmetodikken og dekke flere disipliner.

I dette kurset får du relevante kunnskaper og ferdigheter innenfor prosjektplanlegging, prosjektstyring og etablering og hvordan et prosjekt gjennomføres for å lykkes.

Kurset gir et moderne teoretisk fundament for fagområdet estimering og planlegging og setter fokus på utvalgte anvendelsesområder som anses sentrale for leverandørindustrien.

Kurset er inndelt i 3 hovedmoduler.

Modul 1: Prosjektforståelse

  • Introduksjon - Hvorfor prosjekter og prosjektledelse?
  • Styringssløyfen: Målformulering, Planlegging og Oppfølging
  • Målsetting - prosjektrammeverk - livsfasen
  • Generelt om tidligfase
  • Prosjektorganisering/Teamarbeid/Utvikling av team
  • Kommunikasjon i et prosjektteam - opp mot kunder. Ulike modeller
  • Deltakeranalyse (Project stakeholders)
  • Alternative kontraktsmodeller
  • Kontraktens mål og rammeverk
  • Kontraktsstrategi og kommersielle kontraktstyper
  • Organisering, styring og implementering av kontraktsstrategi
  • Bruk av underleverandører
  • Innsikt i nye teknologier

Modul 2: Planleggingsprosessen

  • Planleggingsmetoder
  • Etablering av planer/nivå på planer
  • Total Planning
  • Detail Planning
  • Tidsplanlegging
  • Ressursplanlegging
  • Estimering av mengde/timer
  • Miljøstyring i planprosessen
  • Rapportering/visualisering/digitalisering/planimplementering

Modul 3: Risikoforståelse, planlegging under usikkerhet

  • Hva kjennetegner et vellykket prosjekt - suksesskriterier
  • Prosjektgjennomføringsmodeller
  • Risikostyring - risikooppfølging i prosjekter - risikomatrise
  • Planlegging under usikkerhet
  • Planlegging av tilleggs- og endringsarbeid
  • Optimalisering av planer

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter endt kurs skal studentene ha opparbeidet inngående kjennskap til:

  • Prosjektfagets begrepsapparat
  • Prosjektarbeidsprosessen fra oppstart til ferdig resultat
  • Metoder for estimering
  • Metoder for planlegging
  • Metoder for oppfølging av tid, ressursanvendelse og kostnadsbruk
  • Risikoforståelse
  • Alternative kontraktsmodeller
  • Prosjektorganisering og teamarbeid

Ferdigheter

Etter endt kurs skal studentene ha følgende ferdigheter:

  • Kunne konkretisere prosjektmål
  • Kunne planlegge og følge opp prosjektarbeid
  • Kunne vurdere ressursbehov og tid for gjennomføring av et prosjekt
  • Kunne behandle tilleggs- og endringsarbeider i prosjektkontrakter
  • Kunne følge opp tids, ressurs og kostnadsbruk
  • Kunne organisere og lede et prosjektteam
  • Kunne evaluere og velge ut prosjekter
  • Kunne metoder og teknikker knyttet til risikostyring og nettverksplanlegging
  • Kunne etablere gjennomføringsmodeller for fornybarprosjekter

Generell kompetanse

Etter endt kurs skal studenten ha utviklet en faglig holdning hvor en evner å forholde seg til faglige spørsmål prinsipielt, ha ydmyke holdninger til kompleksiteten i utøvelsen av faget, samt utvise en etisk bevissthet i forhold til bruk av kunnskap i faget.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er en fordel med erfaring fra leverandørindustrien .

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, samt refleksjoner i plenum

Obligatorisk læringsaktivitet

Fire innleveringer av utkast til oppgaven som skal karaktervurderes. Oppgaven gjøres i grupper på 2 - 4 deltagere.

Vurderingsform

Oppgave i grupper på 2 - 4 deltagere

Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel er tillatt.

Mer om hjelpemidler