Hopp til innhald

BERP2 Praksis 2. studieår, fokus på tilrettelegging av tiltak

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet innebærer at studenten er i veiledet praksis på en arena hvor ergoterapeuter jobber. I praksis skal studentene lære seg mer om ergoterapi i en praktisk setting, hvor de får mulighet til å prøve ut ulike ferdigheter. Hovedfokus vil være på å utføre ergoterapifaglig yrkesutøvelse under veiledning, hvor tilrettelegging av tiltak vil ha stort fokus.

Undersøkelser, funksjonsvurdering, arbeidsprosess i ergoterapi, problemformulering, tiltaksmål og plan, gjennomføring av tiltak under veiledning, tverrprofesjonell samarbeid, refleksjon av faglig yrkesutøvelse, rapportering/dokumentasjon, ICF, individuell plan, KBP og klinisk resonnering.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte ergoterapeutiske tiltak i lys av kunnskapsgrunnlaget
  • kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom menneske, aktivitet og miljø
  • kan drøfte prinsippene i aktivitetsanalyse
  • kan drøfte hvordan ergoterapeuten tilrettelegger for å fremme menneskets forutsetninger for aktivitet
  • er bevisst gjeldende lokale, nasjonale og internasjonale rammebetingelser, lover og regelverk
  • kan drøfte prinsipper innen rehabiliteringsideologi
  • kan reflektere over viktigheten av tverrprofesjonelt samarbeid

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan beherske aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser i nært samarbeid og under veiledning av ergoterapeut
  • kan utføre og kombinere ulike former for aktivitetsanalyse
  • kan utføre og mestre ulike former for datainnsamling
  • kan tilrettelegge ulike former for aktivitetssituasjoner og tiltak i samarbeid med bruker og andre yrkesgrupper
  • kan utføre ulike miljøtilpasninger med fokus på menneskets mestring i hverdagen
  • kan utføre trinnene i kunnskapsbasert praksis
  • kan delta i tverrfaglige møter, kommunisere og dokumentere ergoterapi til brukere og samarbeidspartnere
  • kan initiere tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan meste praktisk håndlag og klinisk resonnering

Generell kompetanse:
Studenten...

  • utøver etisk forsvarlig praksis og reflektere rundt egen profesjonelle rolle
  • ser sammenheng mellom teori og praksis
  • er ansvarlig for egen læring
  • er bevisst grunnsynet i ergoterapi
  • er bevisst hvilken betydning aktivitetsanalyse har og hvordan ergoterapeuter anvender aktivitet som middel
  • kan reflektere over og være kritisk til egen fagutøvelse
  • er bevisst betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid
  • er bevisst betydningen av klientsentrert praksis

Krav til forkunnskaper

BERP1

Undervisnings- og læringsformer

Studenten følger lover, instrukser, interne regler og arbeidstid som gjelder for den arbeidsplassen som de har praksis ved. De har taushetsplikt på linje med annet personell ved arbeidsstedet. Ved studiets begynnelse undertegner hver student taushetsløfte for hele studietiden, inklusive praksis. Høgskolen ønsker at studenten skal ha adgang til å delta i institusjonens/avdelingens møter og eventuelle internundervisning som kan være av betydning for utbytte av praksis. Men det er opptil praksisplassen å bestemme denne adgangen.

Studenten har krav på tid til selvstudium (1 dag pr. uke). Avsatt tid til selvstudium skal tilpasses arbeidsrutiner på det enkelte praksissted. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke; 30 timer ved praksisplassen og 10 timer til selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Læringsmål og plan for praksisperioden skal leveres til høgskolen for godkjenning
  • Oppgave til praksisbesøket. Narrativ, med fokus på ergoterapi. 700 ord +/- 10%
  • Drøft koblingen mellom teori og praksis gjennom eksempel fra praksisperioden. 2500 ord +/- 10%
  • Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.

Nærmere beskrivelse av oppgaver knyttet til praksis finnes i praksisheftet eller på itslearning.

Vurderingsform

Praksis vurdering
Praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Høgskolen er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis. Studenten vurderes da til bestått/ikke bestått.

Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått praksis, må praksisperioden gjennomføres på ny.