BLUPRA4-D Den pedagogiske profesjon - fordypningspraksis
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Dette er fjerde praksisemne og en obligatorisk del av bachelorstudiet barnehagelærerutdanning. Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og med de utfyllende retningslinjene for praksisstudiet.
Gjennom praksisstudiet skal studenten møte utfordringer og krav som stilles til en profesjonell barnehagelærer. Gjennom samhandling med kollegaer, foresatte, barn og grupper av barn i ulik alder, og med ulike forutsetninger, skal studenten utvikle kompetanse på flere områder.
Praksisopplæringen og kunnskapsområdene henger tett sammen, og praksisbarnehagen er en læringsarena på lik linje med høgskolen. Studentens profesjonskompetanse blir utviklet i et tett samarbeid mellom studenten selv, praksisbarnehagen og høgskolen. Kunnskap fra kunnskapsområdene bringes ut i praksis, og erfaring fra praksis bringes tilbake til kunnskapområdene. Sammen danner dette grunnlag for studentenes evne til å utvikle faglig og didaktisk kompetanse.
Praksisemnet har profesjonsrettet fokus med tematisk forankring i kunnskapsområdet LSU2 (Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 2). Praksisperioden er delt i to, med 10 fastsatte dager i forbindelse med fordypningspraksis og 5 fleksible dager i forbindelse med bacheloroppgaven. De fleksible dagene kan fordeles mellom høst og vår, og skal brukes aktivt i barnehagerelevante sammenhenger, til observasjoner, datainnsamling, kurs, planleggingsdager eller liknende.
Læringsutbytte
Læringsutbyttene beskriver det sett av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse studentene skal vise at de behersker i løpet av denne praksisperioden. De er samtidig vurderingskriterier for dette emnet.
Selvrefleksjon:
Basert på studentens utvikling i praksis og med utgangspunkt i vurderingen fra BLUPRA2-D og BLUPRA3-D skal studenten reflektere over egen utvikling så langt i studieløpet og eget utviklingsbehov. Refleksjonen skal bygge på:
- yrkesetiske perspektiver
- profesjonsidentitet
- rollen som barnehagelærer og pedagogisk leder
Det er praksislærers ansvar å møte og utfordre studenten på dette.
Studenten må også oppfylle følgende krav:
- rette seg etter normer, regler og lover i arbeidslivet
- overholde forpliktelser, avtaler og tidsfrister
For å bestå praksis må studenten vise tilstrekkelig kompetanse innenfor alle læringsutbyttene. Læringsutbyttene for BLUPRA1-D, BLUPRA2-D og BLUPRA3-D gjelder også som vurderingsgrunnlag for BLUPRA4-D.
Gjelder 5 fleksible dager:
Dagene skal benyttes aktivt i barnehagerelevante sammenhenger, for eksempel datainnsamling, observasjoner, kurs, planleggingsdager eller liknende. Dette skal dokumenteres i skjema for egenerklæring.
Undervisnings- og læringsformer
I forkant av praksisperioden lager praksislærer og student/er en oversikt over innholdet i praksisperioden. Oversikten skal inneholde fordeling av aktiviteter, observasjon, veiledning og eventuelt deltakelse i møter. I denne perioden er det forventet et særlig fokus på fordypningsemnet, og det vil bli gitt oppgaver av faglærerne på høgskolen. Praksislærer kan også gi egne oppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
Praksisemnet er obligatorisk og alle dager, inkludert forberedelse og etterarbeid på høgskolen må gjennomføres. Faglærerne utarbeider egne praksisoppgaver til praksisperioden. Disse vil være knyttet til studentens fagfordypning og til læringsutbyttene for praksis. Detaljert oversikt over praksisoppgaver og innlevering vil bli gitt i forkant av praksisperiodene.
I tillegg skal studenten gjennomføre følgende oppgaver:
Veiledningsgrunnlag før praksis:
I forkant av praksisperioden skal studenten utarbeide et veiledningsgrunnlag som utgangspunkt for første veiledning med praksislærer. Veiledningsgrunnlaget skal sendes til praksislærer og profesjonsveileder i god tid før praksis og minimum 1 uke før praksisstart. Vurderingen fra BLUPRA3-D legges ved veiledningsgrunnlaget.
Veiledningsgrunnlaget tar utgangspunkt i studentens ansvar og rolle i praksisemnet og skal si noe om utfordringer og forventninger til praksis. Studenten leverer veiledningsgrunnlag med utgangspunkt i følgende punkter:
- Hvordan reflekterer jeg over egne mål sett i forhold til læringsutbyttene for praksisemnet?
- Hvordan vil jeg ta initiativ, arbeide selvstendig, lede og samarbeide?
- Hvilke forventninger har jeg til veiledning?
- Hvilke forventninger har jeg til mellomperioden?
- Hvilke forventninger har jeg til praksis generelt?
- Navn og mobilnr.
- Eventuelt
Veiledningsgrunnlag før veiledning:
Studenten skal levere veiledningsgrunnlag i forkant av veiledning hver uke. Disse skal ta utgangspunkt i det som er aktuelt å søke veiledning om. Yrkesetiske refleksjoner skal inn som del av veiledningen.
Selvevaluering:
Studenten skal levere en skriftlig selvevaluering ved slutten av praksisperioden. Denne leveres til styrer i praksisbarnehagen siste dag i praksis og skal inneholde følgende tema:
Hvordan var min opplevelse av:
- møtet med barnehagen
- veiledningen
- muligheten for å gjennomføre oppgaver i praksisperioden
Studenten bruker vurderingskryss til denne selvevalueringen. For hvert kulepunkt reflekteres det rundt
1) hva var bra og hvorfor
2) hva som ikke fungerte og hvordan det kunne vært bedre
Vurderingsform
Praksis består av 15 dager og er todelt; 10 dager i fagpraksis og 5 fleksible dager i forbindelse med bacheloroppgave.
Karakterskala bestått/ikke bestått.
Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til ett nytt forsøk jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.
Gjelder 10 dager fagpraksis:
Studenten får sluttvurdering uten begrunnelse, men med karakter (bestått/ikke bestått) etter at 10 dager er gjennomført.
Gjelder 5 fleksible dager:
Studenten skal levere skjema for egenerklæring på gjennomført, praksisrelatert aktivitet, til praksiskontoret. Skjemaet vurderes med godkjent/ikke godkjent.
For at praksisemnet BLUPRA4-D skal kunne registreres med bestått, må fagpraksis være bestått og egenerklæringen godkjent.
For øvrige rutiner i forbindelse med vurdering, se Retningslinjer for praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen.