Hopp til innhald

JOR506 Grunnleggende jordmorfag, kliniske studier del 2 spesialisthelsetjenesten og kvinnehelse/gynekologi

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette emnet er andre del av jordmorutdanningens kliniske studier, og studenten skal videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter fra de forutgående emnene (JOR502, JOR503, MAMET500 og JOR505). Emnet er andre del av kliniske studier ved master i jordmorfag og finner sted 7 uker i 2.semester Studenten skal oppøve sine kliniske ferdigheter og vurderingsevner knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder i møte med normale og avvikende forhold i fødselsomsorgen og gynekologisk avdeling samt Helsestasjon for ungdom/skolehelsetjenesten. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver tilegnet gjennom de tidligere emnene, og anvende sin analytisk og reflekterende kompetanse i kliniske vurderinger.

Innholdet i studiene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil således tilby varierte arenaer for kliniske studier når det gjelder kompleksitet. De kliniske studier i andre semester er hovedsakelig knyttet til føde- og barselavdelinger på en kvinneklinikk.

- Akademisk skriving

- Klinikkundervisning

- Loggføring av læresituasjoner

- Selvstudium

- Ferdighetstrening

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap
Studenten...

  • har avansert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologi innen jordmors kompetanseområder under svangerskap, fødsel og barsel
  • har spesialisert kunnskap om det friske og syke ufødte/nyfødte barn
  • har avansert kunnskap med pleie av kvinner med gynekologiske sykdommer
  • har avansert kunnskap om prevensjonsveiledning og -metoder
  • har avansert kunnskap om reseptforskrivning
  • har kunnskap om rådgivning i kvinnehelsespørsmål og enkelte gynekologiske problemstillinger
  • har avansert, relevant kunnskap for å kunne rekvirere samtlige typer prevensjonsmidler til kvinner i alle aldersgrupper over 16 år.
  • får tilstrekkelig veiledet praksis i øvingslaboratorier for i å kunne administrere aktuelle prevensjonsmidler

Ferdigheter
Studenten...

  • arbeider selvstendig og kunnskapsbasert i svangerskap, fødsels - og barselomsorgen
  • gjør rede for avansert teoretisk og praktisk kunnskap i svangerskapet, under fødselen, i barseltiden og i forhold til det ufødte/nyfødte barnet ved avvikende tilstander
  • oppdager og iverksetter relevante tiltak ved unormale forhold i svangerskap, fødsel og barseltiden
  • kan sette inn og fjerne p-stav
  • kan sette inn og fjerne spiral
  • kan forskrive korrekt prevensjonsmidler til kvinner i alle aldersgrupper over 16 år

Generell kompetanse
Studenten...

  • anvender sine kunnskaper om veiledning og kommunikasjon i utøvelse av avanserte arbeidsoppgaver innenfor jordmors fag- og ansvarsområde innen svangerskap, fødsel og barseltid
  • analyserer komplekse kliniske problemstillinger og handler i tråd med kunnskapsbaserte anbefalinger
  • anvender kunnskaper og ferdigheter i møte med kvinner i et livsløpsperspektiv

Krav til forkunnskaper

Bestått emne JOR502 og JOR503.

Undervisnings- og læringsformer

Individuelle, skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon, og fokusområde for videre læring. Studenten veiledes av ansatte ved praksisplassene og fra høgskolen. Studenten har rett på fortløpende veiledning i praksisperioden. Det stilles krav til aktivt samarbeid, analyse og problemløsning fra studentenes side.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan få praksisperioden vurdert til bestått: Skriftlig arbeidsoppgave i form av fagnotat på inntil 3000 ord, der formålet er at studenten formulerer et faglig spørsmål som er sentralt i emnet. Studenten utfordres til refleksjoner omkring temaet og oppøver ferdigheter i kunnskapsbasert praksis. Studentene skal bruke kunnskaper fra MAMET500 og MAJOR502, og gjennom en akademisk tekst, demonstrere kunnskapsgrunnlaget for tema knyttet til mastergradsoppgaven. Studenten vil bli gitt tre veiledninger per fagnotat. Dersom fagnotatet vurderes til ikke godkjent, må studenten omarbeide fagnotatet og levere dette på nytt.

- Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner i svangerskaps, fødsels og barselomsorgen

- Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner ved gynekologisk avdeling

- Dokumenterte kliniske studier ved Helsestasjon for Ungdom

- Deltakelse på klinikkundervisning

Vurderingsform

De kliniske studiene vurderes til bestått/ikke bestått.

Studentene har krav på vurdering underveis i de kliniske studier og skal halvveis, eller senest 3 uker før avsluttet klinisk periode, får skriftlig melding dersom det oppstår tvil om godkjenning. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de kliniske studiene. Vurdering av egen læringsprogresjon i praksis, skjema leveres praksislærer/kontaktlærer senest dagen før vurdering.

Gjennomføring av ny praksisperiode
Dersom en praksisperiode vurderes til ikke bestått, må hele praksisperioden tas om igjen før studenten kan gå videre i studiet. Studenten må gjennomføre ny praksisperiode neste gang denne arrangeres. Jamfør Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.