Hopp til innhald

UTD801 Karrierelæring i utdanningsvalg

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet Eleven i utdanningsvalg er det første av to emner i Utdanningsvalg. I emnet vektlegges grunnlaget for elevers læring i utdanningsvalg, karrierekompetanse, karrierevalg og karriereplanlegging i ungdomsårene.

  • Overordnede føringer for faget utdanningsvalg
  • Identitetsutvikling i ungdomsårene
  • Ungdommers verdier og preferanser i karrierevalg
  • Karriereteorier og valgprosesser
  • Karrierelæring og karrierekompetanse (career management skills)

Læringsutbytte

Målet med emnet er å øke studentenes faglige og didaktiske kompetanse for å fremme elevenes læring i utdanningsvalg.

Studenten skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

  • ha kunnskaper om læreplanen i utdanningsvalg og føringer om livslang læring, og hva de innebærer for undervisning i faget,
  • ha kunnskaper om sentraler teorier og tilnærminger om karrierelæring og karriereundervisning,
  • kunne bidra til å utvikle selvinnsikt, refleksjonsevne og handlingsdyktighet i karriereplanlegging hos elevene,
  • kunne se kunnskap om ungdom i sammenheng med ulike behov for læring i utdanningsvalg,
  • ha kunnskaper om sammenhengen mellom identitet og karriereutvikling i ungdomsårene,
  • ha kunnskaper om hva som påvirker karrierevalg og vite hvordan denne kunnskapen kan brukes i undervisningen,
  • ha kjennskap til faktorer som påvirker frafall og hvordan de kan motvirkes,
  • ha innsikt i betydningen av arbeidsdeltakelse og livslang læring for individ og samfunn,
  • kunne bruke fagterminologi knyttet til karriereundervisning og karrierelæring.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som nett- og samlingsbasert studium med 3 undervisningssamlinger à to dager, og avsluttes med eksamen ved semesterslutt. Samlingene gjennomføres på Campus Kronstad i Bergen. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell kan være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

 

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver og selvstudium. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Det legges vekt på at studentene samarbeider på og mellom samlingene for å bidra til erfaringsutveksling og læring.

 

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på It¿s learning. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgaver som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis i skolen og skal gi rom for refleksjoner om og videre utvikling av egen praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

  • Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i klassens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

  • Oppgaver/obligatoriske arbeidskrav

Det er tre innleveringsoppgaver i dette emnet. Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut på Itslearning ved semesterstart og gjennomgått på samling.

Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge obligatoriske arbeidskrav. Studenter som ikke består arbeidskrav ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 2 dager.

Tid for ut- og innlevering av eksamensoppgave blir opplyst på Studentweb og elektronisk eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.