IDR714 Fysiologi og treningslære, anatomi og bevegelseslære 2
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Dette emnet er emne 7 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Emnet går i høsten 3.semester, inneholder 5 sp. aktivitetslære, 10 sp. basisfag og inkluderer 2 sp. fagdidaktikk. Emnet må sees i sammenheng med emne IDR814 Idrettsaktiviteter, ferdighetslæring og basistrening, 15sp.
Noen sentrale elementer i emnet er:
Anatomi:
- Muskulatur med feste og utspring, samt bevegelsesanalyser
- Akutte skader og belastningsskader
- Overflateanatomi
Bevegelseslære
- Dynamikk: Bevegelse, kraft og bevegelse, mekanisk arbeid og energi, impuls og bevegelsesmengde, sats, svev og landing, impuls, svikt og stem, dreieimpuls, treghetsmoment og spinn, rotasjonsbevegelse
- Vinkelfart og vinkelakselerasjon, tyngdepunktsbane, referansesystem
- Friksjon, luftmotstand, treghet, sentripetalkraft
- Brusk og knoklers biomekaniske egenskaper og reaksjon på belastning
- Bevegelsesanalyse av utvalgte øvelser
- Bevegelsesanalyse av utvalgte øvelser vil bli utført i praksis med studenter både som utøver og instruktør.
Fysiologi og treningslære
- Muskelfysiologi med fokus på faktorer som påvirker muskelvekst, maksimal og eksplosiv styrke
- Sansefysiologi
- Motorisk læring
- Testing av styrke
- Styrketrening og metoder
- Bevegelighetstrening
- Treningsplanlegging
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgendede totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppen i bevegelse, hvordan bevegelsesevnen utvikler seg
- har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
- kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne og helse
- kan gjøre rede for kroppens funksjon med spesiell vekt på de organsystemer og reguleringsmekanismer som er sentrale i utholdenhet
- har kunnskap fra flere fagområder som grunnlag for trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
- har faglig grunnlag for å legge til rette for trening som kan bidra til økt prestasjon innen ulike aktiviteter
- kan lage et begrunnet treningsopplegg med hovedhensyn på å utvikle utholdenhet hos individer og grupper med forskjellige forutsetninger, alder, kjønn og målsetning
- har faglig og didaktisk grunnlag for veiledning innen trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for helsefremmende opplæring og vurdere verdien av kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv
- kan reflektere over ulike etiske spørsmål som dukker opp i tilknytning til basisfagene
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff. Sentrale arbeidsformer i emnet er: Forelesninger, gruppearbeid-/diskusjoner, presentasjoner, individuelt arbeid og selvstudium. Canvas er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene holder seg orientert og deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Alle arbeidskrav blir vurdert til bestått/ikke bestått. Studentene har rett på to forsøk på alle arbeidskrav. Disse må være bestått senest 2 uker før eksamensperioden starter. Det vil, som vedlegg til semesterplan, bli gitt detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.
- Seminar med gruppevis fremlegg av anatomioppgave og bevegelseslære
- Egentreningsoppgave i styrketrening
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.
Vurderingsform
Eksamen består av to deler:
- Muntlig eksamen i delemnet anatomi og bevegelseslære (utgjør 50 % av endelig karakter)
- Skriftlig skoleeksamen i delemnet fysiologi og treningslære (utgjør 50 % av endelig karakter)
Eksamenene gjennomføres med 3-5 dagers mellomrom. Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Det vil bli gitt en samlet karakter i emnet, men begge deleksamenene føres på vitnemålet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen. Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Muntlig eksamen, 30 minutter Tid og sted for eksamen blir opplyst på emnets sider på Canvas.
Skriftlig skoleeksamen, 4 timer Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Mer om hjelpemidler