Hopp til innhald

TST-2 Opphold i tegnspråklig miljø 1 uke + obs.praksis 2 uker + døvbl. 1 uke

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Observasjonspraksis, Ål folkehøyskole og døvblindepraksis (20 dager).

Praksisemnet er en obligatorisk del av bachelor i tegnspråk og tolking. Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og utfyllende Retningslinjer for praksisstudiet i bachelor i tegnspråk og tolking.

Gjennom studiet skal studenten tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å opptre som profesjonell tolk. Studiet skal kvalifisere for å utøve tolking mellom norsk tale og norsk tegnspråk (jfr. emneplan TST207), ledsaging, beskrivelse og språklig formidling/tolking mellom hørende og døvblinde (jfr. emneplan TST307) og tolking fra norsk talespråk til tegn som støtte til munnavlesning (TSS) og skrivetolking (jfr. emneplan TST407). I fagområdet tolking er det nær sammenheng mellom teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter. Denne sammenhengen mellom teori og praksis utgjør tolkens yrkesmessige og profesjonelle plattform og skal gjenspeiles i studiet som veksler mellom teoretisk undervisning og praktisk trening.

Læringsutbytte

I praksisperiodene vil studenten bli vurdert etter kriteriene oppgitt nedenfor.

Studentens evne til

  • å møte opp til rett tid og sted
  • å rette seg etter vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet (personalreglement ved arbeidsplassen)
  • å overholde yrkesetiske retningslinjer (Tolkeforbundets retningslinjer for etikk og yrkesutøvelse )
  • å overholde obligatoriske forpliktelser og avtaler, deriblant arbeidskrav og gitte tidsfrister
  • å vise respekt for tolk, tolkebrukere, medarbeidere og andre man møter i ulike praksissammenhenger
  • å vise vilje og evne til forberedelse og innhenting av relevant informasjon
  • å vise vilje og evne til å kommunisere og samarbeide
  • å vise vilje og evne til å forstå hva som foregår i en tolkesituasjon
  • å øke sin innsikt i og refleksjon rundt ulike tolkesituasjoner fra høst- til vårsemesteret.
  • å vise vilje og evne til å ta konsekvenser av veiledning

I tillegg gjelder følgende kriterium praksis i tolking, beskrivelse og ledsaging for døvblinde:

  • å vise kunnskaper om og ferdigheter i tolking for døvblinde, signaler og teknikker for å kunne ledsage trygt og hensiktsmessig, og beskrive konkret systematisert.

For å kunne bestå hele praksisemnet må studenten vise tilstrekkelig kompetanse innenfor alle vurderingskriteriene.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Tegnspråk 60 studiepoeng eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Praksisopplæringen fordeles på to uker observasjonspraksis i en tolkeinstitusjon, en uke døvblindepraksis, internt på HVL, og en uke praksis på Ål folkehøyskole og kurssenter for døve.

Studenten følger arbeidsdagen og arbeidsoppgavene til praksisveileder så langt det er mulig, inkludert teamarbeid, møtevirksomhet og annen faglig virksomhet. I løpet av dette studieåret har studenten først rollen som observatør i ulike tolkesituasjoner, men går gradvis inn i en overgangsrolle med økende grad av ansvar og tolketrening. En av praksisperiodene er en tolkepraksis der studenten fungerer som tolk og ledsager.

Obligatorisk læringsaktivitet

Deltakelse i praksisemnet, med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatorisk.

Praksisnotat Studenten skal før hver praksisperiode skrive ned egne forventninger og læringsmål. Studenten har ansvar for å levere dette til praksisveileder etter avtale, og senest første dag i praksis, og det kan brukes videre som veiledningsgrunnlag i praksisperioden. I praksisperioden skal studenten innhente informasjon om praksisinstitusjonen og oppmøtetid og -sted. Studenten skal ellers forberede seg til oppdrag både praktisk og faglig.

Praksisoppgave Etter endt praksisperiode skal studenten levere en individuell oppgave til faglærer som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjent oppgave er en forutsetning for å gå opp til eksamen. Oppgaven skal inneholde:

  • forventninger til praksis med utarbeidelse av egne læringsmål
  • beskrivelse av praksissted(ene) og gjennomføring av praksisperioden
  • refleksjon over oppnådd læring i forhold til forventninger
  • evt. andre avtalte oppgaver

I tillegg kan praksisveileder utarbeide oppgaver som er relevante for praksisperioden.

Vurderingsform

Praksis, 20 dager.

Karakterskala bestått/ikke bestått.

Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.

Vurdering i dette praksisemnet er delt opp i tre delemner:

  • Observasjonspraksis, 1 uke høst og 1 uke vår: vurderes med en samlet karakter bestått/ikke bestått, i vårsemesteret. Forenklet vurderingsskjema benyttes.
  • Ål folkehøyskole, 1 uke høst: registreres med godkjent etter gjennomføring. Denne kan i helt spesielle tilfeller, og kun etter avtale med faglærer, erstattes med andre oppgaver.
  • Døvblindepraksis, 1 uke vår, internt ved HVL: registreres med godkjent etter gjennomføring.

For øvrige rutiner i forbindelse med vurdering, se Retningslinjer for praksisstudiet i bachelor i tegnspråk og tolking.