Hopp til innhald

KRO310 Idrettspedagogikk og -psykologi med fagdidaktikk 2

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Dette er emne 7 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Emnet gjennomføres i vårsemesteret tredje studieår, og avsluttes med en muntlig eksamen. Emnet bygger på og er en videreføring av emne IDR113 Idrettspedagogikk og -psykologi med fagdidaktikk, og emnet KRO309 Selvvalgt idrett og fysisk aktivitet for alle. Emnet er også en del av profesjonsfaget.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studentene

  • har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
  • har kunnskap, (engasjement) og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • har kunnskap om lek, idrett, dans, friluftsliv og annen fysisk aktivitet i ulike kulturer og i et folkehelseperspektiv

Ferdigheter

Studentene

  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • kan analysere idrett, dans og friluftsliv som sosiale og kulturelle fenomener og kunne vurdere dette i et historisk perspektiv
  • kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
  • kan legge til rette for helsefremmende opplæring og vurdere verdien av kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv

Generell kompetanse

Studentene

  • kan reflektere omkring kroppsøving og idrettsfag som del av norsk kultur og i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
  • kan reflektere over ulike etiske spørsmål som dukker opp i tilknytning til basisfagene
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid-/diskusjoner, selvstudium, fremlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver. Det digitale studiestøttesystemet Canvas brukes. Det forventes at studentene holder seg orientert om aktivitetene på Canvas.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene har rett til to forsøk på alle arbeidskrav. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden, starter.

Det vil, som vedlegg til semesterplan, gis detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.

  • Det er et krav om 80% tilstedeværelse i undervisningen der hvor dette står spesifisert i emneplanen ved semesterstart. Høyere fravær enn 20 % i den enkelte idrett/-aktivitet medfører at en vanligvis ikke kan fremstille seg for eksamen. Studentene har selv ansvar for å registrere seg ved obligatorisk undervisning, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Seminarfremlegg: Med utgangspunkt i et oppgitt tema, oppgave eller artikkel skal studentene gruppevis holde et innlegg på ca. 10 minutter. Gruppene skal formulere en eller flere problemstillinger til diskusjon og lede en påfølgende diskusjon med en varighet på ca. 10 minutter. Målgruppe er resten av klassen, som har obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse under seminaret. Digitale hjelpemidler skal benyttes i presentasjonen. Detaljer om arbeidskravet fremgår av eget skriv.
  • Kronikkskriving og/eller annen formidlingsform av profesjonsfaglige problemstillinger. Studentene samarbeider i grupper. Detaljer om arbeidskravet fremgår av eget skriv. 
  • Seminar med presentasjon og diskusjon av nyhetsfremlegg eller profesjonsetisk problemstilling. Studentene jobber i grupper. Det er obligatorisk tilstedeværelse på hverandres fremlegg. Detaljer om arbeidskravet fremgår av eget skriv.

Vurderingsform

Muntlig eksamen; ca. 30 minutter.

Studenten skal, med utgangspunkt i en nasjonal eller internasjonal vitenskapelig artikkel, presentere artikkelen med en konsekvensanalyse. Varighet på fremlegger skal være 10 minutter. PowerPoint eller  andre digitale presentasjonsverktøy skal benyttes. Det vil i etterkant av fremlegget bli stilt spørsmål til fremlegget og pensum for øvrig. Detaljert informasjon om eksamen, samt tidspunkt for innlevering av artikkel og presentasjon, vil fremgå av eget skriv ved semestertart.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler