FLKI8103 Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet «Ledelse av lærings- og læreplanarbeid» er bygget opp rundt fire hovedtema:
a) Læreplan 2020
b) Ulike perspektiver på lærplantenkning
c) Grunnleggende perspektiver på læring
d) Sammenhenger mellom ledelse, organisasjonslæring og utvikling av profesjonsfellesskaper
Innholdsmessig tar emnet utgangspunkt i John Goodlads nivåer i læreplanutvikling, og gjennom 4 samlinger settes søkelys på hvert av disse nivåene, interaksjonen mellom dem og hvordan skole-ledelsen kan legge til rette for implementering av nye læreplaner. Gjennom diskurs om sentrale begreper i læreplanen og andre offentlige dokumenter kan skolelederne tilegne seg kunnskaper, holdninger og ferdigheter knyttet til læreplaner i sin alminnelighet, ny læreplan, organisasjonslæring og ledelse av implementeringsarbeidet. Viktige perspektiver i dette er utvikling av organisasjonskultur, endring av mentale modeller og arbeid med eget credo både individuelt og i profesjonsfellesskapet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt videreutdanning om ledelse av lærings- og læreplanarbeid skal skoleledere ha inngående og oppdatert kunnskap om:
- Nasjonale og internasjonale trender som bakgrunn for fagfornyelsen
- Ulike læreplantradisjoner og læreplanteoretikere, og hvordan disse kan knyttes til arbeidet med fagfornyelsen
- Sentrale verdier, prinsipper og begreper i læreplanverket, og sammenhengen mellom disse
- Skoleleders sammensatte rolle i lærings- og læreplanarbeid med fokus på både elevers, læreres og egen læring.
- Etiske og moralske dilemmaer i skjæringspunktet mellom ulike interesser, behov og ønsker i en skole som skal ivareta livssynsmangfold i samarbeid med foreldre og elever
- Hvordan man som leder kan utnytte strategiske verktøy i arbeidet med fagfornyelsen
- Skolen som lærende organisasjon, og hvordan teorier om dette kan få konkret nedslag i praksisfeltet når man arbeider med fagfornyelsen
- Hvordan skoleleder bygger og utvikler profesjonsfellesskap og skolekultur for å fremme lærings- og læreplanarbeidet
- Utfordringer i ledelse av lærings- og læreplanarbeid - med vekt på å involvere den enkelte i utviklingsarbeidet
- Initiering, implementering og videreføring av prosesser knyttet til det lokale arbeidet med læreplanen
- På hvilken måte skoleeier, foresatte og elevene kan knyttes til læreplanarbeidet
- Forskning om lærings- og læreplanarbeid i skolen, og hvilke implikasjoner det kan få for den enkelte leder på egen skole.
Ferdigheter
Etter endt videreutdanning om ledelse av lærings- og læreplanarbeid skal skoleledere ha økte ferdigheter i:
- Bruke læreplanverket i arbeidet med å skape et felles grunnlag i kollegiet for arbeidet med å fremme elevenes danning og læring
- Utøve lederrollen på en fleksibel og hensiktsmessig måte ved både å være tydelig leder, og å kunne lytte til de ansatte læreplanarbeidet. Prinsippet om distribuert kunnskap, læring og ledelse er et viktig grunnlag for slik praksis
- Vurdere, identifisere og håndtere ulike interesser knyttet til lærings- og læreplanarbeid
- Analysere muligheter og finne frem til innovative strukturer for profesjonsfellesskapet for å skape handlingsrom i lærings- og læreplanarbeidet
- Fremme relasjonsbygging og legge til rette for at alle tar ansvar og deltar i lærings- og læreplanarbeid
- analysere ulike faser i læreplanarbeidet, og ut fra dette legge en konkret plan for implementering
- Kunne nyttiggjøre seg kvalitative og kvantitative data om egen skole til systematisk kvalitetsutvikling
- Kunne bruke forskning i kombinasjon med egne og ansattes erfaringer som støtte til å videreutvikle egen ledelsespraksis
Generell kompetanse
Videreutdanning om ledelse av lærings- og læreplanarbeid skal føre til økt:
- Bevissthet om skoleleders ansvar for å bidra til at overordnede verdier og prinsipper i læreplanen kommer til uttrykk i hele skolens arbeid.
- Innsikt i skolelederes ansvar for å sørge for lærings- og læreplanarbeidet ved egen skole
- Forståelse av hvor viktig det lokale læreplanarbeidet er for videreutvikling av skolen og for å fremme elevenes danning og læring
- Personlig og faglig styrke til å se muligheter og utfordringer, og for å holde fokus over tid
- Bevissthet om egen rolle og dens påvirkning for kultur, normer og verdier i skolemiljøet for både ansatte, elever og foreldre
- Forståelse av den betydning profesjonsfelleskapet og læreren som profesjonsutøver kan ha for fagfornyelse og skoleutvikling
Krav til forkunnskaper
30 studiepoeng lederutdanning (nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende)
Undervisnings- og læringsformer
Videreutdanningsmodulen vil ha fire samlinger à to dager, over to semestre, til sammen 8 dager. Samlingene er tematisk organisert rundt ulike læreplannivå der hvert nivå vil bli belyst og drøftet gjennom forelesninger, arbeid i basisgrupper og skriftlige forarbeid. I løpet av studiet skal deltakerne gjennomføre et utviklingsarbeid på egen skole knyttet til ledelse av lærings- og læreplanarbeid som skal danne grunnlag for en mappeeksamen. I basisgruppene vil kollegaveiledning med utgangspunkt i lederutfordringer fra egen hverdag, coaching og veiledning i forhold til eget utviklingsarbeid og eksamensteksten knyttet til dette, være sentralt.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det skal leveres fire skriftlige arbeidskrav. Det første er en statusrapport om hvor skolen befinner seg i læreplanarbeidet. Denne skal drøftes med skoleeier og med personalet. I det neste settes fokus på lokale utfordringer i læreplanarbeidet på egen skole, mens det tredje handler om lederutfordringer i fagfornyelsen som skoleutvikling. Det siste arbeidskravet vektlegger hvordan elever og foreldre skal involveres. Her skal igjen skoleeier involveres.
Vurderingsform
Arbeidskravene må være godkjent for å kunne levere eksamen. Eksamensteksten er en utviklingstekst med utgangspunkt i lederutfordringer knyttet til ledelse av lærings- og læreplanarbeidet på egen skole. Mappeeksamen leveres i mai.
Vurdering: Bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler