Hopp til innhald

KRO-1 Praksis 1. år

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Studenten skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og med de supplerende retningslinjene for praksisstudiet.

Dette er det første praksisemnet. Emnet er en obligatorisk del av bachelorstudiet faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

Emnet organiseres som punktpraksis. På høstsemesteret har studentene praksis på barneskole. På vårsemesteret har studentene praksis i ungdomsskolen. Hvert semester skal studentgruppen ha minimum 30 undervisningstimer fordelt på tirsdager og torsdager i en periode på 8 uker. Omfanget tilsvarer totalt 15 dager i praksisopplæring 1. studieår. Det er gjennomsnittlig 1 time veiledning hver av praksisdagene. I grupper på 4 studenter skal hver student ha hovedansvaret alene eller sammen med medstudent(er) for minst 12 undervisningstimer. Det presiseres at studentene skal gjennomføre en individuell undervisningsøkt i løpet av praksisperioden på våren.

I skolepraksis skal faglærerne ved høgskolen besøke praksisskolene og delta i studentenes undervisning og veiledning.

Deltakelse i praksisopplæringen med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatoriske arbeidskrav. Studenten følger arbeidsdagen og arbeidsoppgavene til praksislærer så langt det er mulig, inkludert teamarbeid, møter og eventuelt skole-hjem-samarbeid. I skolepraksis skal studentene i tillegg observere når medstudenter og praksislærer underviser og vil bli trukket inn som medlærere når andre har ansvar for undervisningen, for eksempel ved gruppedeling og elevveiledning.

Studentene skal ha veiledning før og etter undervisning, tilsvarende en time (à 60 min) per praksisdag, individuelt, parvis eller i gruppe. Her tas det utgangspunkt i studentens logg og forberedte spørsmål. Tidspunkt for veiledning skal avtales og timeplanfestes i forkant av praksisperioden. Planleggingsdokument må leveres i god tid før veiledningssamtalen slik at praksislærer kan gå gjennom dokumentet i forkant av samtalen.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
  • har kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid
  • har kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om ulike observasjonsmetoder
  • har kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter, herunder også kontaktlærers arbeid og ansvar
  • har kunnskap om hvordan ulike lokale satsingsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte
  • har kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i kroppsøvingsfaget alene og som bidrag til utvikling av skolens læringsmiljø
  • planlegge og legge til rette for undervisning på de arenaene som idrettsfaget krever
  • bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
  • utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse uten karakter
  • være tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike grupper elever, samt kunne justere arbeidsmåtene underveis i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte undervisning og læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
  • kan bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte
  • har relevant kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
  • kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor kroppsøvingsfaget

Studenten må også oppfylle følgende krav:

  • retter seg eller vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet
  • overholde obligatoriske forpliktelser og avtaler, deriblant arbeidskrav og gitte tidsfrister

For å bestå praksisemnet må studenten vise tilstrekkelig kompetanse innenfor alle punktene.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

Refleksjonsnotat

Studentene skal før hver praksisperiode skrive et refleksjonsnotat som skal leveres praksislærer første dag i praksis. Sammen med de generelle vurderingskriteriene og praksislærernes observasjoner skal notatet være et grunnlag for veiledning av studentene.

Notatet skal inneholde:

  • egne forventninger til utbytte av praksisperioden
  • forventninger til medstudenter, praksislærere og praksisskole
  • refleksjon over egne utviklingsmål i forhold til lærerrollen. Hva trenger studenten å arbeide med, og hvordan vil studenten arbeide for å nå disse målene?

Planleggingsdokument

Studenten skal lage planleggingsdokument til egen undervisning, gjerne i samarbeid med medstudenter, og etter veiledning fra praksislærer. Dokumentet skal leveres til praksislærer i god tid, slik at praksislærer kan gå gjennom det og gi tilbakemelding på det før undervisningsøkten.

Praksislogg

Studentene skal føre praksislogg, og bruke den som utgangspunkt for veiledning. Veileder har innsynsrett i loggen i forbindelse med individuell veiledning.

Selvevaluering

Studenten skal gi en skriftlig selvevaluering i slutten av praksisperioden. Denne skal leveres praksislærer ved slutten av hver praksisperiode.

Innhold:

  • I hvilken grad nådde jeg målene jeg hadde satt meg?
  • Positive erfaringer og problemer jeg møtte i perioden
  • Plan for videre arbeid med å utvikle lærerkompetansen min

Vurderingsform

Praksis, 15 dager.

Karakterskala bestått/ikke bestått.

Dersom en student får karakteren ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.

KRO-1 er organisert som to deleksamener, med en vurdering gitt etter gjennomført praksis høstsemesteret og en vurdering gitt etter praksis vårsemesteret. Emnet er bestått når studenten har fått karakteren bestått for begge praksisperiodene.